tirsdag 21. juli 2009

Trolldomsfjellet

Sommer er lesetid for veldig mange, og som gammel bokhandler synes jeg det er fornuftig å bruke litt bloggplass på å komme med noen bokanbefalinger. For min del går det veldig opp og ned med lesningen, og det kommer det sikkert alltid til å gjøre, men litteratur er en viktig del av livet mitt som jeg aldri ville vært foruten.

Om jeg på stående fot skulle måtte velge en "favorittbok" ville det nært sagt vært umulig, men en bok som ihvertfall har gjort stort og uutslettelig inntrykk på meg er Thomas Manns Trolldomsfjellet, fra 1924. Denne murstensromanen er ikke akkurat å betrakte som lettere sommerlektyre, men om du tar deg tid til å lese den skal jeg love det er bryet verdt!

Etter denne boken kommer du garantert til å ønske deg et kuropphold i de sveitsiske alper, med fellesmåltider, spaserturer og obligatoriske hvilekurer på balkongen. Boken er fylt med et deilig språk, gode personskildringer, filosofiske samtaler med intellektuelle italienere, alt supplert med en god porsjon syrlig humor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar