lørdag 11. juli 2009

Drep din mor og send din bror til Afrika

Det virker som om Frp forsøker å overgå seg selv om dagen, det er jo ikke grenser for hvor stort hjerte dette partiet har. Her for noen uker siden ville de jo hjelpe vår mor og vår far ved å innføre aktiv dødshjelp, en fryktelig unyansert tilnærmingsmåte til det alvorlige temaet om hvordan de som lider mest får avlsutte livene sine, og idag følger de faktisk opp med med forslaget om å sende vår bror, ja jeg kaller dem faktisk det, til Afrika. De foreslår nemlig å sende alle som trenger hjelp mest, asylsøkerne, til flyktningemottak i afrikanske land som mottar u-hjelp, altså land som ikke har verdensry for høy standard. Dette skal skremme vekk de useriøse "lykkejegerne", mener de, og de som virkelig trenger hjelp har sikkert ikke noe imot å bo litt kummerlig mens de venter på avslaget fra Norge. For om Frp får viljen sin kommer jo ikke disse menneskene til oss i det hele tatt.

At vi er brødre og søstre av det samme verdenssamfunn, og at deres problemer får konsekvenser for oss og at det rike nords utnyttelser i sør i hundrevis av år har ført til sult og nød i andre land enn våre egne bryr ikke Frp seg noe særlig om. De er opptatt av seg selv, og de vil at vi andre skal være opptatt av oss selv. Derfor gjør det ikke noe om vi dreper en kreftsyk som lider, det er bedre for oss og for dem at de faktisk slipper å ha vondt. Derfor gjør det ikke noe om vi kaller mennesker som kommer fra ekstrem fattigdom, men kanskje ikke politsk forfølgelse ,for lykkejegere, og ingen nevner i Frp parallellen mellom de lykkejegerne som en gang kom til det land de forguder - USA, og de mennesker som idag håper på en bedre fremtid i land som relativt sett flyter over av velstand. Og derfor gjør det heller ikke noe at vi sier nei til dem som virkelig trenger hjelp, for alle mennesker har det jo tross alt best der de kommer fra, og vi har jo så mye med vårt.

Er du trygdet, pensjonist, fet, ufør, arbeidsledig eller småsyk? Mener du at Norge egentlig bør være for nordmenn og at Frp faktisk har et poeng når de viser til voldstatistikken blant utlendinger og ikke snakker om det egentlige alternativet til å slippe folk i nød inn i landet? Tenk deg litt om, og vurder om du ikke er av og til er til litt bry for samfunnet vårt du også.

Kanskje det er nettopp deg de vil bli kvitt neste gang.

9 kommentarer:

  1. Jeg er fascinert av forslaget, mest fordi det er en så åpenbar allusjon til kolonialismen. Kanskje Frps taktikk nå er en slags kolonialismenostalgi -- "Stem Frp -- den hvite mann er verdens herre".

    SvarSlett
  2. Vell jeg er Norsk kvinne i Norges land og er lei av Den naive Nordmanns holdning.
    Hvis 5 norske gutter hadde voldtatt en arabisk jente ville det vært store opptøyer, men hvis 5 arabiske gutter voldtar en ung Norsk jente er det ingen som gjør en dritt med det.
    Jeg kjøpte leiighet sentralt i oslo for noen år siden ogg angrer som gal. Fler tallet av mine naboer er somalere og arabere. Hadde vært koseig det hvis foreldrene hadde vært hyggelige og barna dems snille MEN ....de kaster søppel over alt , de stjeler sykkler og alt som er, det er innbrudd i bodene våres hver uke, og de har vært rassia i bodene da våre snille naboer leiler ut boder til illegale innvandrere for 4000 kroner mnd. Mine barn kommer inn når dems barn går ut, rett og slett fodi de blir mobbet og hetset fordi at de er hvite og kristne.Nå er det faktisk 99 prosent utlandske barn på skolen dems. HALLO. Jeg har utallige mange venniner som har blitt antastet og slått ned av våre fine nye andsmenn på gata. Jeg selv har blitt klappet til fordi jeg ikke ville danse men en slik mann og får slengt så mange komentarer på gata at du skulle ikke trodd. Å sjekke opp en dame mens hun går med barnevogn er bare ekkelt. For 5 år siden tenkte jeg aldri slikt jeg tenker nå. Jeg er vokst opp pakistanere på sogn videregående , jeg kjenner mange fra flere land.....og de fleste utlendinger er like dritt lei som meg. De har vært her i flere år og er integrert og skjønner ikke at Nordmenn kan være så sinsyke naive.
    Nordmenns naivitet vil være våres undregang.
    Når vil nok være nok.
    Når skal staten våkne.
    Jeg vil ikke stemme FRP, har aldri gjort det.
    Men nå føler jeg og så altfor mange at denne gangen må vi det, jeg vil ikke leve i frykt og irritasjon lenger i mitt eget land.
    OG jeg er så dritt lei folk som bar på vestkanten som synes det er så koselige med et fargerikt og flerkulturelt Norge...når den eneste gangen dere ser en utlening er når dere er på indisk resturang.
    Kom på bo på tøyen, Grønnland eller sofienberg litte grann så skal dere få se en helt annen side av deres boble verden.

    SvarSlett
  3. Jeg er ifølge dagens politiske spekter særdeles langt ute på høyresiden. Og tilogmed jeg får en litt rar smak i munnen når jeg leser dette forslaget. Dette fordi jeg er kondisjonert av skoleverket, intstitusjonene og media til å tenke at noe slikt er "umenneskelig". Jeg er faktisk forbauset over min egen reaksjon. Men dette forslaget er faktisk det mest humane, naturlige og riktige man kan gjøre. Ta dere en pause, dere såkalte humanister og demokratiske forkjempere der ute. Hva godt vil et afrikansk menneske ha av å komme halve jorda rundt til et land med annen kultur, annet språk og et annet miljø?

    Å komme hit alene, eller med en slektning til et asylmottak, hvor de må sitte i månedsvis, ja endog, årevis uten noe liv, uten kontakt med sine slektninger og venner. Så blir de plassert tilfeldig et sted i Norge, de må tilpasse seg språk, kultur, religion og mange andre ting som er fremmed for dem. Får de jobb? Klarer de å fullføre skolen? Hvordan skal de etablere seg i et fremmed samfunn? Tenk deg om du som hvit nordmann skulle flyttet til Afrika? Hadde det ikke vært bedre å flyttet til Sverige eller Tyskland? Hvorfor vil det ikke være bedre for en afrikaner å flytte innenfor sitt eget kontinent? Det vil jo være betydelig lettere å integrere seg, ta del i samfunnet og leve som før!

    Og hvis den norske stat hjelper til økonomisk så vil jo disse andre fredelige afrikanske statene være meget villige til å bidra å hjelpe sine medmennesker fra nabolandene. Og hvor mange barn, syke, eldre og forfulgte kunne vi hjelpe der nede enn for 1 person her oppe i nord? Jeg tror det ville vært titall, ja endog, hundretalls med mennesker for den samme økonomiske bistanden. Er ikke det humanisme i ordets rett forstand? Gi dem utdanning, næring, velferd og hjelpe dem til å bygge opp og hjelpe sine egne! Istedenfor å sitte her opp i det kalde og fremmede nord hvor de er så langt fra sine medmennesker og kultur.

    Men vi har blitt så innprentet og hjernevasket opp gjennom de siste 30 årene at vi er i Norge kan hjelpe "hele verden", bare vi åpner grensene for de som trenger hjelp. Men hva skjer den dagen "de" er så mange at vi ikke kan gi dem den hjelpe de fortjener? Og hva med den dagen "vi" ikke kan ta vare på oss selv, fordi vi har så mange av "dem" her? Da blir det konflikt her oppe også! Og i mange europeiske land er det allerede konflikter! Hva hjelper det oss å hente inn mennesker fra en verdensdel som har befolkningseksplosjon, som hvert år føder millioner av mennesker som ikke har nok mat, nok medisiner, nok velferd til å ta vare på sine egne? Det er en veldig ond sirkel Afrika er i nå. Og de må redde seg selv først og fremst. Vi kan hjelpe så mye vi kan, og en av måtene vi kan gjøre det på er å hjelpe dem der de er født, vokst opp og hører hjemme. Hvor de har sin kultur, sin familie og sine røtter.

    Vi kan og vi vil. Men ikke på bekostning av vårt velferdssamfunn, av vår kultur og vår familie. Å hente inn hundretusenvis av forfulgte mennesker løser ingenting! Å hjelpe dem der de kommer fra er den eneste humane og menneskelige løsningen.

    Og jeg mener helt seriøst at de som mener at vi skal ha åpne grenser og slippe inn alle som kommer hit og sier de er forfulgt er slemme, umenneskelige og særdeles naive.

    Du tar vel vare på foreldrene dine og barna dine før du tar vare på naboens? Det samme gjelder for vårt land. Vi tar vare på oss selv, så tar vi vare på andre. Det er ikke "inhumanisme", det er realiteten.

    Mvh

    Darius

    SvarSlett
  4. Churly: Jeg har stor forståelse for at du opplever det vanskelig med kriminalitet i Oslo. Heldigvis har jeg ikke den samme erfaringen som du, selv etter åtte år på Carl Berners plass og Sofienberg! Min kone har bodd sammen med meg i alle disse årene også, og vår erfaring med dem som bor der er at de fleste er like hyggelige som vi.

    Kriminalitet i samfunnet må løses i landet vårt, og at vi hjelper mennesker som trenger det betyr kanskje at vi må ha flere politifolk. At vi ikke hundre prosent legger til rette for at integreringen går knirkefritt kan ikke bety at vi skal stenge grensene våre, og langt mindre behøve å stemme Fremskrittspartiet.

    SvarSlett
  5. Darius: Mange av de landene flyktningene kommer fra er herjet av krig, sult og ustabile regjeringer. Mange av nabolandene er istand til å hjelpe, ja, men det gjør de da også? Mener du at Afrika helt og holdent skal hjelpe seg selv og at vi i nord først og fremst skal hjelpe bare hverandre? Det virker en tanke hjerteløst.

    Vi kan ikke hjelpe alle, men grensen for hvor mange vi kan og bør hjelpe er ikke nådd. Og når Fremskrittspartiet til og med vil kutte i bistandenen, i tillegg til å stenge grensene, hvordan skal vi da kunne, som du sier, "hjelpe dem der de er"? Ved å sende gode tanker og postkort fra sydenferien vår og håpe det måtiverer latsabbene til å jobbe litt?

    Om det er naivt å ville gjøre godt håper jeg verden blir mer naiv.

    SvarSlett
  6. The road to hell is paved with good intentions.

    SvarSlett
  7. Hei Knut!

    På ingen måte skal vi sende postkort fra Syden til de som lider i Afrika. Og Afrika skal ikke kun hjelpe seg selv. Vi skal i aller største grad hjelpe dem. Vi skal støtte de lokale og fredlige afrikanske landene som vil hjelpe sine naboer med økonomisk bistand og hjelp. Afrika er ufattelig stort og mye av Afrika er ubebodd. Å sette opp og bygge små samfunn i disse områdene hvor vi konkret går inn med all vår viten og hjelp vil kunne løse mye. Jeg tror ethvert afrikansk land som ser at de kan slå to fluer i en smekk vil godta dette. De vil hjelpe sine naboer og komme økonomisk godt ut av det. Ikke nok med det, tenk deg den goodwillen og positive omtalen dette vil gi disse landene over hele verden!

    FrP sier de skal kutte U-hjelpen, ja slik den er idag. (Jeg stemmer ikke FrP). Men hvis vi erstatter den U-hjelpen som kun går til å fylle lommen til korrupte politikere og statsledere samt å lønne tusenvis av hjelpeorganisasjoner som tar hoveddelen av de innsamlede midlene med KONKRETE tiltak og direkte hjelp - ja da - skal du se folk åpner lommebøkene sine. FN, norske militære, lokale myndigheter vil ha beskyttende hender over disse samfunnene og når konfliktene tar slutt, så vil alle disse, nyutdannde, velfødde og sterke afrikanerne kunne vende hjem til sine hjemland og bygge dem opp igjen.

    Hva hjelper det å fylle opp våre asylmottak og trygdeleiligheter med tusenvis av forfulgte mennesker, når man kan hjelpe titusenvis, ja, hundretusenvis i sine egne nærområder? Økonomisk, men viktigere, humant, vil dette være den rette løsningen!

    Hvis Norge var i krig og du kunne velge, ville du reist til Somalia eller Sverige? Jeg ville valgt Sverige. Der ville gjort alt jeg kunne for å hjelpe landet mitt og forhåpentligvis komme hjem igjen en dag.

    Det fødes hvert år millioner på millioner av mennesker som ikke får den maten eller medisinen de trenger. Å ta inn noen tusener her hjelper faktisk ikke en promille engang. God samvittighet sier du? Det får iallefall ikke jeg når jeg vet at vi kan hjelpe så mye mer der nede enn her oppe.

    MVH

    Darius

    SvarSlett
  8. Darius!

    Jeg synes løsningen din er bra. Det er bare det at virker litt for bra, er det ikke? jeg ser ikke på hvilken praktisk måte vi kan hjelpe "hundretusenvis i sine egne nærområder". Hadde de kunne være i nærområdene sine hadde det jo ikek hvert noe problem, og det er jo ikke akkurat slik at de landene som såvidt holder seg gående i Afrika har større kapasitet til å ta seg av flyktninger enn det vi har. Dessuten ønsker jeg at du konkretiserer forslagene dine. Hvilke konkrete tiltak skal hjelpe folk der de er, som sørger for at de etter sigende grådige hjelpeorganisasjonene får kloa i pengene?

    SvarSlett
  9. Hei!

    Nå er jo ikke jeg noen statsviter eller økonomisk utdannet person, så detaljer rundt hvem, hvor mye og slikt bør vel de som har studert dette ta seg av. Mitt syn er vel heller utifra et personlig, menneskelig og sett i mine øyne - "fornuftig" - perspektiv.

    Man har jo levd noen år og gjort seg opp meninger om hva som fungerer i livet og hva som ikke fungerer. Jeg har vokst opp i Oslo sentrum og på Holmlia siden sent på 70-tallet og de erfaringer jeg har gjort meg om innvandring, integrering og det flerkulturelle samfunn er at det fungerer kun så langt. Så langt som "vi" her i Norge tillater det, så langt som innvandrerne selv tillater det og så langt som vår økonomi tillater det. Og det begynner å strekke seg litt i alle disse leddene.

    Å ville hjelpe mennesker i nød er en ting vi alle ønsker. Men på bekostning av vårt eget fellesskap, vår egen kultur? Nei, der går grensen for min del.

    Å hjelpe mennesker der de selv kommer fra, eller iallefall ikke langt vekk fra deres nærområder og kultur må jo være mye bedre. Med de pengene som vi bruker på våre nye landsmenn her oppe kunne vi utrettet 10-gangen mer der nede. Og hvis vi kan hjelpe titusenvis av mennesker her i Norge, så tror jeg lett vi kan hjelpe hundretusenvis av mennesker der nede. Det faller litt logisk for meg, selv uten høyere økonomisk utdannelse.

    Så da hjelper vi flyktningene i deres egne nærområder, vi støtter de landene som vil ta imot og bidra økonomisk, og vi beholder vårt land, vår kultur og vårt trygge samfunn. Jeg ser ingen taper i den sammenhengen. Men å hente fremmede hit til en fjern verdensdel, tvangsintegrere dem , splitte familier, betale millioner i både bostøtte, skole, opphold, trygd, sosiale ordninger...det kommer vi kun så langt med. Vi er jo kun 5 millioner. De er 5 milliarder.

    MVH

    Darius

    SvarSlett