tirsdag 21. juli 2009

Grådige politikere?

VG har en stund nå i agurktiden iherdig forsøkt å rette søkelyset mot de tilsynelatende grådige stortingspolitikerne våre. Både diettpenger og lønninger har blitt behørig omtalt, og den lille VG-serien handler idag om hjemreise. Det viser seg nemlig at politikerne nå skal få betalt for å reise hjem til barna sine, inntil to ganger pr. uke, for å få med seg litt av familielivet også.

Er det så galt? Jeg er kanskje litt i overkant naiv, men jeg synes faktisk det er helt greit at en person som bor langt unna familien sin nesten hele året, jobber 12-15 timer om dagen, alltid er i medienes søkelys OG styrer landet skal ha ganske bra betalt for det. Og dersom de får betalt hjemreise om kun bare for å være sammen med barna synes jeg det er helt fair det også. VG-reportasjen sammenligner med Luftfarttilsynets tvangsflytting til Bodø, noe jeg synes blir ganske usaklig. Det er tross alt forskjell på storting og tilsyn, selv om vi i landet vårt hater det når noen skal behandles bedre enn andre. Vel, kanskje har stortingspolitikerne for mye skjult lønn i form av frynsegoder, men spesielt god inntekt i forhold til alternativet, som for mange er næringslivet, har de ikke.

Lønn bør ikke være hovedårsaken til at noen velger å gå inn i politikk. Men det bør heller ikke være årsaken til at de slutter.

2 kommentarer:

  1. Hvorfor skal ikke jeg få det samme da?

    Jeg jobber 3 timer unna familien og får det ikke dekket ?

    DU ER NAIV ikke rart de har sånne gode når folk som deg er åpen for det! Grow up

    SvarSlett