onsdag 8. juli 2009

Ida Wulff og Celina

Jeg har ikke vært lenge i bloggverdenen, men jeg har lagt merke til at det er et overtall av jenter blant bloggskribentene. Hvorfor det er slik aner jeg ikke, kanskje de utallige bloggene om klær og sminke er med på å gjøre blogging til en jenteting. Selv ante jeg fint lite om blogging før for noen dager siden, forsåvidt, så dette gjelder meg også, derfor er jo jeg her og skriver om andre ting! Men nå skriver jeg unektelig om jenter jeg også. For det er en ting jeg har lagt merke til, nemlig at det er en god del sjalusi ute og går; her skal man visst ikke tro man er noe selv om man har 35.000 lesere i uken, altså. Ta Ida Wulffs blogg. Her og der kan man lese endel surmagede kommentarer og ulne antydninger om det ene og det andre som man egentlig ikke har noe særlig belegg for å komme med. At man må tåle litt blæst på toppene er klart, bevares, det er ikke det jeg mener. Men er det tilfeldig at det er hun som kritiseres mest når hun 1. Er pen og 2. Ligger på toppen av blogglisten? Nei.

Det er jo slik det er med jenter, dere! Jenter mener at pene jenter som får til noe er enten dumme eller sleipe. Celina Midelfart, for eksempel, er etter sigende bimbo. Det er jo logisk -hun er blond og sier ikke stort og dessuten har hun rike kjærester og får båter oppkalt etter seg. Lukter jo bimbo lang vei. Så at hun har utdannelse fra London School of Economics og Stern School og Business i New York er sikkert bare tull. En annen bimbo, Aqua-Lene, har nettopp begynt å få antydning til litt mer "cred" nå som hun har begynt med seriøst skuespilleri, og før det var hun selvsagt fullstendig blåst. Barbie Girl, liksom? Bare såå teit. Paris Hilton virker jo ikke særlig reflektert, jeg skal gladelig innrømme det. Men at hun tjener mer enn deg og meg og alle besteforeldrene våre til sammen gjør at jeg tenker at hun må da ha ihvertfall hatt én god tanke i det lille hodet sitt, men spesielt mange klapp på skulderen vanker det ikke på den som uttaler dette rundt bordet i et middagsselskap. Jeg nevner ikke Pia Haraldsen. Jeg gjør ikke det.

Er Ida Wulff dum eller sleip? Aner ikke, jeg kjenner ikke mennesket. Men jeg mistenker at hun først og fremst bare er en pen ung jente som skriver relativt godt, klarer å treffe målgruppen sin og har fått det til.

Nei, la oss bare si det sammen, dere, med våre grunnleggende fedre i Det norske Selskab:

"En Skaal for Dig, min kjække Væn, og for de norske Piger! Og har Du en, saa skaal for den! Og Skam faae den, som sviger! Og skam faae den, som ælsker Tvang og hader Piger, Vin og Sang!"

Den siste setningen kunne godt noen reguleringskåte SV-ere tatt til seg også. Men dét blir en annen blogg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar