fredag 17. juli 2009

Fredrikstad Høyre, våkn opp!

I det ferien snart går mot slutten for de politiske partiene, valgkampen nærmer seg og meningsmålingene svinger fra borgerlig til sosialistisk flertall og tilbake igjen med bare dagers mellomrom tenkte jeg å komme med et betrakning om mitt eget parti, Høyre, og nærmere bestemt lokalpartiet Fredrikstad Høyre.

Da jeg flyttet fra Oslo og hjem til Fredrikstad ved begynnelsen av dette året kom jeg inn i Fredrikstad Høyre på tampen av en turbulent tid med interne fløydannelser og åpne angrep i både lokal- og rikspresse. Styret som vedtok eksklusjonen av Georg Apenes måtte tåle kritikk fra et nærmest samlet Høyre, og selv om de tilsynelatende mot all fornuft ble gjenvalgt på årsmøtet viste en tredjedel av stemmene at splittelsen var stor og at tiltak var nødvendig for å samle troppene. Fredriksstad Blad hadde følgende melding: nå skulle den nye lederen Victoria Gjelstad "rydde opp". Dette var i januar.

Siden den gang har jeg ikke hørt noe; ikke en eneste gang har jeg blitt innkalt til et medlemsmøte eller debatttrening, ikke en eneste gang har jeg blitt oppfordret til å engasjere meg lokalt, ikke en eneste gang har jeg sett noe slags initiativ til å bygge bro mellom "fløyene" og ikke en eneste gang har jeg blitt invitert til noe som helst som har med Fredrikstad Høyre å gjøre. I Frogner Høyre, der jeg var medlem tidligere, var situasjonen en annen. Jeg ble holdt oppdatert på hva som skjedde i lokalpartiet, jeg fikk invitasjoner til politske debatter, politsk quiz og til og med politisk pub, og jeg ble kontaktet med spørsmål om jeg ville hjelpe til med frivilig innsats i partiet. Nå skal jeg ta et kjempestort forbehold som til en viss grad kan unnskylde Fredrikstad Høyre. Kanskje de rett og slett ikke har riktig e-postadresse på meg? Men når det forbeholdet er tatt går jeg videre og sier at jeg faktisk mottar hyggelige e-poster fra Østfold Høyre jevnlig, at jeg står i telefonkatalogen og ikke har hemmelig adresse.

Grünerløkka Høyres leder Heidi Nordby Lunde hadde i gårsdagens DN en glimrende kronikk om at de etablerte medieorganisasjoner ikke er innovative nok, og at de ikke strekker til i kampen om leserne fordi de tenker gammeldags. Det er fristende å trekke parallellen til de politiske partier; Fredrikstad Høyre har ikke oppdatert hjemmesiden sin (Høyres offisielle nettsider) siden oktober 2008. De finnes ikke på Twitter og jeg har til gode å se en blogg foruten min egen som tar for seg Høyre i Fredrikstad. Høyre i Fredrikstad er rett og slett ikke synlige. Mari Mamres utmerkede kronikker i Fredriksstad Blad er hederlige unntak, men når vi vet at det er så enormt mange unge som aldri tar i en papiravis er vi nødt til å tenke annerledes. Fredrikstad Unge Høyre har her en jobb å gjøre: vær mer aktive, vær mer synlige og lær moderpartiet om de spennende muligheter lokalpartiet i fremtiden er helt avhengige av å benytte seg av.

Valgforsker Svein Tore Marthinsen la ut en grundig analyse av situasjonen før valget for alle 19 valgkretser på sin blogg den 15. juli, og den viser at de rødgrønne i Østfold ligger an til å ta mandater fra de borgerlige partiene. Fredrikstad Høyre drukner nærmest i posisjon sammen med Fremskrittspartiet, og det er derfor merkelig at den lokale partiledelsen forholder seg så passivt som de hittil har gjort. Skal de i det hele tatt være med på å hjelpe Tage Pettersen å skaffe seg en plass på Stortinget etter valget er det på tide å sette igang nå.

Det er ikke mer enn 58 dager igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar