mandag 13. juli 2009

Det må være Fredrikstad

Å sykle til jobben er noe av det beste med å jobbe, særlig for meg som bor slik til at veien til jobb blir til rekreasjon istedet for stress. Når mine kolleger setter seg i bilene sine og stresser av gårde, med triste morgennyheter på radioen, kø på veiene og parkering langt unna, setter jeg meg på sykkelsetet og sykler den korte veien gjennom havebyområdet der vi bor. Da kommer jeg snart inn i Gamlebyen, nordeuropas best bevarte festningsby fra 1567, og homper meg nedover brostensbelagte gater og trekker inn litt historisk sus og dus før jeg triller ned til ferjestedet for å komme over Glomma. Den sjarmerende lille ferjen heter Go'vakker Vivi II, og er den andre ferjen hittil som er oppkalt etter Fredrikstads revydronning Vivi Haug, skravlekjerringa fra VG-reklamen, vet dere. Ferjeturen tar vel omtrent et minutt og koster ti kroner.
Vel over på vestsiden, eller vestbredden som en prestevenn kaller den, sykler jeg strandpromenaden nedover langs elven (Glomma selvsagt) og ser over på den lille halvøya Isegran, med sitt festningstårn fra perioden 1674-1742, og kaster også et lite blikk over til Kråkerøy mens turen går over Dampskipsbryggen, hvor heldigvis ingen dampskip ligger lenger. Da gjenstår bare noen sjarmerende meter forbi Bryggepromenaden og Blomstertorvet før jeg er fremme på jobben. Da stanser forsåvidt idyllen, men det er jo en annen historie.
Etter ti år i Oslo har jeg blitt veldig begeistret for hovedstaden vår, men gåturen fra Frogner gjennom Karl Johan og opp til Grensen har nå så definitivt fått konkurranse i kategorien beste arbeidsvei.

Lei av stress og mas? Finn deg en jobb i Fredrikstad og ta sykkelen du også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar