mandag 31. januar 2011

Står den på tvers?

Idag har jeg vært en liten tur i byen, og da jeg gikk forbi en klesforretning fikk jeg tilfeldigvis øye på noen tversoversløyfer. Det er ikke hver dag jeg får øye på tversoversløyfer, for det er dessverre ikke så mange som bruker det lenger, men det er åpentbart på vei til å bli moderne igjen. For dette var en ganske moderne butikk, etter hva jeg kunne skjønne. Det vil si at den ikke hadde klær i min størrelse, for så store mennesker er ikke særlig moderne, tenker butikken sikkert. Ihvertfall, jeg kjøpte en sløyfe, og til min store glede var det et sett hvor det var både en sløyfe og "hanky" som det visstnok heter, nå som det er blitt moderne. Jeg pleier å si lommetørkle, men mannen i butikken var betraktelig hippere enn jeg, så jeg holdt klokelig munnen.
Jeg liker tversoversløyfler. Det er liksom litt mer sjarmerende enn slips synes jeg, og så er det etter min mening en anelse større aura av kulturell kapital rundt sløyfebrukeren. Det kan jo godt hende jeg innbiller meg dette, for det skal også sies at jeg egentlig har for lang overkropp til at slipsene mine blir pene. Jeg skulle nok hadd skredderydde slips, men det virker noe i overkant. Nå tror dere sikkert at jeg bare skriver litt om på sannheten, fordi maven er for stor, men det er faktisk slik at overkroppen min er lang og bena korte, ja realtivt sett for en mann på 188 cm, selvsagt. Det er klart at den store maven nok ikke gjør situasjonen bedre, men uansett; dette resulterer ihvertfall i at jeg har et slips med den ene enden stikkende ut, for den smaleste enden den blir altfor kort og merkelig. Dessuten blir knuten altfor liten når jeg må bruke denne tynne delen av slipset når jeg knytter den. Da har jeg altså valget mellom å se ut som en gjennomsnittlig bussjåfør, med normalstor slipsknute og slipset forøvrig stoppende rett over navelen, eller å ha en fislete liten knute og normallangt slips.

I lys av dette er det klart av det ser litt mer dannet ut å rett og slett bruke tversover.

Ha en riktig god mandags ettermiddag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar