torsdag 13. januar 2011

De alvorlige menn

Jeg kan ikke så mye om å drive et land, og jeg driver heldigvis bare denne lille bloggen. I tillegg til jobben min da selvsagt, men i forhold til å drive et land blir jobben min ganske beskjeden. Men altså, om denne bloggen hadde vært et land, og jeg hadde hatt stort behov for arbeidskraft og ressurssterke mennesker, hadde jeg da kastet ut folk som kvalifiserte? Jeg hadde kanskje, forhåpentligvis må man vel si, hatt et regelverk å følge. Men dersom en slik ressursperson hadde brutt regelverket til blogglandet mitt, hadde jeg gjort det smarteste i å kaste henne ut? Nei. Og ihvertfall ikke et uforbeholdent "ja".

At Norge nå har bestemt seg for å kaste ut Maria Amelie synes jeg er merkverdig. Ikke fordi det er uforståelig at hun har brutt reglene og dermed ikke kvalifiserer til et liv som nasjonal lottomillionær, men fordi vi i Norge trenger slike som henne, folk med pågangsmot, arbeidsvilje og ressurser. Maria Amelie er en person vi vil ha. Derfor er det merkverdig at vi har et stivbent asylregelverk som gjør at dette er mulig, som gjør at asysøkere ikke får vise hva de er gode til før de blir avvist og kastes på dør.

Jeg sier som partifelle Øystein Eriksen Søreide gjorde på Twitter:

Hva er forskjellen på en maskin og et system bygget på regler uten unntak? Jeg ser ingen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar