mandag 24. januar 2011

Rå lidenskap

Jeg elsker sushi. Og det er litt rart, for første gang jeg smakte det likte jeg det overhodet ikke. Det var på Fuji, en da ganske anerkjent sushirestaurant på Skillebekk i Oslo. Dette var i 2001, tror jeg, og jeg var der i et herreselskap med gode venner. Vi bestilte oss noen skikkelige porsjoner, for mette skulle vi jo bli om det var godt eller ikke, og vi drakk sake til. Det var vel ikke slik at jeg hatet smaken, og kjenner jeg meg selv rett så fikk jeg nok ned alt på tallerkenen. Men det var ikke noe godt, og risvinen vi drakk ved siden av svarte heller ikke til forventningene. Jeg vet ikke helt hva jeg hadde regnet med å få, men jeg hadde ihvertfall ikke forestilt meg at det skulle smake som om man sugde varm hetvin ut av en ullvott. Og spør meg ikke hvordan man vet hva dét smaker som, slikt vet man bare. Spør dem som beskriver vinsmaker, de kan slikt.

Nå om dagen elsker jeg altså sushi. Det gikk gradvis for seg, og det hadde nok noe med bruken av wasabi på Fuji å gjøre, for det viste seg raskt at det var den smaken jeg ikke likte så godt. Nå liker jeg den også, og selv sake sklir ned om jeg er helt nødt, selv om jeg nok foretrekker øl eller hvitvin til. Jeg spiste forresten sushi til lunsj forleden dag sammen med en god venninne, en voksen dame som tydeligvis ikke spiser sushi så ofte. Hvordan jeg vet det? Vel, for det første bad hun om kniv og gaffel. Allerede der begynte jeg å ane uråd. For det andre tok hun er real bit av "avocadoen" sammen med makien sin, en avocado som slett ikke var noen avocado men en stor klump med wasabi. For den som har hatt en stor klump med wasabi i munnen trenger jeg ikke å fortelle hva som hendte, men den endte på tallerkenen igjen, for å si det sånn.

Igår laget min kone sushi til meg, i et forsøk på å gjøre søndagen bedre. Hun skal virkelig ha for forsøket, og sushien smakte utmerket, servert med en deilig savignon blanc ved siden av. Hun brukte salmalaks, og til første forsøk å være så det slett ikke så galt ut! Smaken var helt der den skulle være. Om den ser litt rosa ut på bildet, så er det bare fordi hun bruker BlackBerry og ikke iPhone, og det er tross alt en viss kvalitativ forskjell på bildene.

Takk.

1 kommentar:

  1. Velbekomme! Bra fisken ikke var sur, sånn som du var ;)
    Hilsen kona

    SvarSlett