søndag 16. januar 2011

Da skjønte alle dyrene at nå var festen over

Gårsdagens middag bestod av klassisk prosciutto e melone til forrett og en knallsterk fiskesuppe med foccacia til hovedrett. Jeg elsker normalt hvitvin, men jeg må innrømme at jeg har et noe anstrengt forhold til altfor søt riesling. Og hva hadde den stakkars stipendiaten fått med seg fra Vinmonopolet om ikke akkurat dette? Det er riktignok riesling som anbefales til sterk fiskesuppe, jeg har merket meg det, men jeg kan umulig tenke meg at det skal virke som om vi drikker dessertvin til hovedretten? Noen vin-connoisseur er jeg allikevel ikke, så jeg holder alle muligheter åpne. Jeg vet bare at når jeg må døyve vinsmaken med potetgull med salt og pepper og en gin tonic mens vi ennå sitter tilbords, så er vinen for søt. Stipendiaten hadde ikke helt den samme motforestillingen mot det søtlige, og drakk villig vekk. Desserten bestod av sjokoladeis med browniesbiter og Oreo-cookies ved siden av, akkompagnert av x antall esprosso og likør, eller cognac for dem som foretrakk det. Som alltid når min madame, stipendiaten og jeg er samlet til middag gikk passiaren muntert og ihvertfall borderline dannet, og stemningen var på topp hele kvelden igjennom, helt til stipendiaten i henhold til sedvane sovnet på sofaen mens jeg nippet til drinken, twitret og så Stjärnorna på Slottet på nett-TV.

Ingen skal si at ikke vi har rutine på helgekosen. God søndag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar