mandag 3. januar 2011

Hver tar sin - så får vi andre ingen

Dette er meg på den første arbeidsdagen i det nye året. Alt blir liksom bedre med Hipstamatic, synes dere ikke? Selv om det er veldig mars 2010, har det blitt meg fortalt. Jeg er jo fra februar 1925, så slik sett føler jeg meg ganske oppdatert. Som man kan se lider jeg meg igjennom dataverdenen med en Toshiba. Jeg skulle jo hatt en Mac også på jobben, men ytre omstendigheter ville det annerledes, som så ofte ellers. Så nå må jeg svare på brannmurspørsmål og kompliserte påstander fra Toshiba-klubben bare jeg tenker på å sjekke e-post. Men hva er vel livet uten motgang? Idag har jeg tenkt til å feire det nye året med en Dry Martini før eller etter middag. Eller kanskje begge deler? Det er viktig å belønne seg selv. Man blir jo litt hyggeligere av det, og familien min har helt sikkert godt av å få en blidere far og ektemann i det nye året. Kanskje dét skulle vært en nyttårsforsett? Nåja, jeg liker ikke slike forsetter, for det er så irriterende når jeg bryter dem. Jeg har fremdeles et medlemskap nede hos Kongsten-svømmerne eller hva det heter, hvor jeg var to ganger i januar ifjor, fordi legen min mente jeg hadde godt av litt trim. Hun om det, sier nå jeg.

Dagens mediekommentar. Terje Høili langer i dagens Fredriksstad Blad ut mot Fredrikstad-folk, og mener lojaliteten er lav her i byen, fordi folk drar til Sverige for å handle. Han gir dermed byens borgere skylder for at Fredrikstad faller på NHOs næringslivsbarometer for 2010. - Det virker som om folk liker å dra til Sverige, sier han. Og der er han jo inne på noe, for det er jo nettopp det folk gjør. Resten av utsagnet hans er skivebom. Det er ikke illojalt å velge et annet sted å handle, det er en rettighet vi har som frie borgere. For min del handler jeg en del i Sverige, fordi man der finner en hel del varer som butikkene i Fredrikstad ikke tar inn. Det er svært mye bedre utvalg på Nordby enn selv i en velutstyrt Meny-butikk, så jeg tror Sentrumsforeningens leder Kristian Kristiansen, som sier det er lett å glemme konsekvensene av ikke å handle i byen sin, heller burde oppfordre sine medlemmer til å være konkurransedyktige i forhold til svenskehandelen. Om ikke på pris, så ihvertfall med tanke på utvalg. Jørn Eriksen i suksessbedriften Projectiondesign uttalte seg for noen dager i Fredriksstad Blad og sa nøkkelen til å lykkes i Fredrikstad (som alle andre steder), ligger i innovasjon og fornyelse. Det er dette man burde fokusere på, og ikke skylde på folk flest.

De kommer nemlig aldri til å tenke på andre enn seg selv.

God middag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar