søndag 2. januar 2011

En touch av Haavik?

Dagens mediekommentar. Idag kan det ikke være noe skrive om, tenkte jeg. Hva kan være verdt å kommentere på en søndag som følger en søndag, som følger en uke med årskavalkader? Jeg slår opp på f-b.no, og det rødmussede ansiktet til Aksel Kolstad skriker mot meg, og som om man ikke egentlig var forsynt fra før henger idag også tungen ute. Javel, tenkte jeg da. Da har jeg noe å skrive om idag også.

Aller først, la oss se på denne teksten, som i sin tid ble skrevet til en Dag Frøland-vise på Chat Noir. Min gode venn Morten Marius får nesten bare unnskylde at jeg viser den helt på slutten av innlegget; han er nemlig lei av Dag Frøland.

"Og blant posører og musketører
er Hermann Iversen marki.
Ja, han er høyst barokk,
når han ser et flygellokk
som han kan speile seg i."

Visen er en kommentar til 1980-tallets kultur- og medieliv, sett fra vår kjære Frølands synsvinkel. Den er kanskje litt spiss, og det tror jeg egentlig man kunne hatt godt av å være på 2010-tallet også. Dersom denne visen hadde vært skrevet idag, og dersom den hadde handlet om Fredrikstads kulturelle ......tja, elite (?), så ville dette verset handlet om Aksel Kolstad, det tør jeg garantere.

Fredriksstad Blad har idag altså en kjempereportasje om ulike bykjendisers nyttårsforsetter. Alvorlig talt, dette kan da ikke være interessant? Jeg vet jeg av og til er helt på siden av det folk er opptatt av noen ganger, så her må jeg innhente hjelp og støtte fra mine ni faste lesere. Er det virkelig interessant å se et ALTFOR stort bilde av den unge og alltid lovende Kolstad, i det som for meg ser ut som den eneste Moods of Norway-dressen han har? Han har tungen hengende ut som var han en engelsk setter som værer løpetid i nabolaget, og under kan vi lese om at han har som nyttårsforsett for 2011 å ta 500 armhevinger daglig og dessuten bruke tanntråd. Tungen var altså ikke nok, vi må høre om tennene også. Aksel, som jeg kjenner personlig, får unnskylde meg, for han er ikke den eneste personen med for andre helt uinteressante nyttårsforsetter, og han har i ærlighetens navn ikke skrevet og redigert reportasjen egenhendig, selv om man av og til kanskje kunne mistenke nettopp dét. Han får bli en representant for folk som blir blåst opp litt for mye uten at det er altfor mye å blåse opp, og her har Fredriksstad Blad endel å ta tak i. Å være lokalavis betyr ikke at man ikke kan være meningsbærende og seriøs. Papirutgaven skal etter planen inneholde mer debatter og kronikker, men hvorfor skal da nettversjonen være full av uinteressante og dårlig skrevne tullesaker? Aksel Kolstad skal ifølge artikkelen skrive ti takter for orkester til sin ennå ikke påbegynte ballett om "Sagaen om Isfolket". Virkelig? Ti takter i 2011? Enten er vi heldige og får en kjempekort ballett, eller så har journalisten slurvet litt. Eller så kan vi anta at det kommer til å ta laaang tid før den blir ferdig. Vi kan også lese om byens kinosjef, som skal legge seg litt tidligere i år, og om Vigdis Lunde Wisur som skal drikke mer vin. Ja, hva skal man si til det? Jeg siterer atter igjen Dag Frølands revyvise, som synes å passe perfekt som dagens mediekommentar:

"Men blant noblessen
vi ser i pressen
så ser vi ingen ny Molière.

Men en touch av Trangvik,
en touch av Haavik,
en touch av vettløst idioti.
Vi ser en mediaflom -
en åndelig fattigdom
som vi kan speile oss i."

Ha en riktig fin søndags ettermiddag, og glem ikke at de beste nyttårsforsettene ligger rett under nesetippen din.



2 kommentarer:

  1. Jeg noterer at Fredriksstad Blad har endret bildet til reportasjen sin etter at denne artikkelen ble publisert. En beslutning jeg helhjertet støtter.

    SvarSlett
  2. Som en observant leser (min kone) påpeker, det er ikke Aksel Kolstad som skal begynne å bruke mer tanntråd. Det skal han slippe å ha på seg, stakkars. Jeg skylder på at reportasjen er rotete og vanskelig å lese, og trøster meg med at det ikke er stort bedre å lese om at Ole Dørje skal bruke mer tanntråd. Takk igjen.

    SvarSlett