søndag 28. august 2011

Østers og blåskjell - en lørdag i provinsen

Lørdagsmåltidene her i provinsen er egentlig ikke så helt gale, om jeg får si det selv. Igår var stipendiaten på besøk, og først vanket det Dry Martini og østers på oss alle, som en liten apetittvekker og for å gi oss følelsen av velvære. Og det må jeg si, ikke mye gir meg følelsen av velvære som å slurpe i meg en fersk østers, med noen dråper sitron eller kanskje litt tabasco på.




Deretter fortsatte vi vårt langsomme festmåltid med noen krabbeklør, før hovedretten avsluttet sjømateventyret for denne gang - fløte- og hvitvinsdampede blåskjell. Selvsagt med vel så mye hvitvin i glassene som i kasserollen. Og hva er en bedre måte for oss frankofile østfoldinger å avslutte et slikt måltid på, om ikke med kaffe og calvados?

Lørdagen sitter ennå i kroppen.

Og nå? Hvitløk- og karvemarinert ribbe à la Østerrike. God søndag!

2 kommentarer:

  1. Fikk tak i Øster da. Har aldri smakt det. Hadde sjømat lørdag sjæl ( I Bergen ) skalldyr risotto, det var skikkelig godt :)

    SvarSlett
  2. Jeg anbefaler østers! Med en deilig chablis til. Jeg har faktisk lyst på til helgen igjen. Er det for voldsomt?

    Skalldyrsrisotto er nydelig!

    SvarSlett