lørdag 27. august 2011

Lykken er mat. Og folk som elsker mat.

Egentlig tegnet dette til å bli en innedag, for det regner nemlig. De fleste som kjenner meg fra studietiden vet at dersom det ikke er høyst nødvendig, så går jeg ikke ut når det regner, og det var nok ikke alltid lett å få meg med på forelesninger i regnvær. Men på denne regnværsdagen- idag fikk jeg så utrolig lyst på østers til middag, ihvertfall til forrett, så jeg bestemte meg for å finne ut hvor jeg kan få tak i dét på kort varsel i en liten provinsby. Til mitt store hell blir matfestivalen Matfold arrangert i Gamlebyen i helgen, og selv om jeg altså ikke hadde tenkt meg dit, tvang østershungeren meg ut i regnet. Og østers fikk jeg tak i (selv om det viste seg at de også hadde det på noe så hverdagslig som Meny, det må kanskje bo flere snobber her), og enda mer til.


Jeg koste meg med grillet sjøkreps, to glass sancerre, bratwurst og lam, og den vanligvis så folketomme Tøihusplassen bugnet av mat og mennesker med sans for det gode liv. Slik skulle alle lørdager vært!


Jeg benytter, apropos mat og livsnytelse, også anledningen til å anbefale en helt utmerket matblogg, ferske(n)muffins, som blir skrevet av en tilsynelatende sjarmerende og norsk jente, bosatt i Cambridge. Min lille vennetrio har jo vært på dagstur til Cambridge og planlegger enda en i høst, så det kunne nesten ikke klaffet bedre når det gjelder onlinebekjentskaper. Hun var også på Matfold idag, selv om jeg nok var altfor sent ute i forhold til å få et glimt. Jeg satser på bedre tider i utlandet. Les bloggen hennes med glede, det gjør jeg.

Og nå - kaffe og Morgenbladet. God ettermiddag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar