onsdag 24. august 2011

Casual Friday - hele uken

- Hadde du på deg det der på jobb? Spørsmålet satt min nervøse venn Kyrre nesten ut av spill. Han var kledd i jeans og piquetskjorte, og hadde ikke regnet med å få kritikkk for måten han fremsto, og han ble naturlig nok ekstra usikker ved tanken på å ha tatt seg dårlig ut. Han jobber riktignok i en stor bank, men siden han ikke har med kunder å gjøre er det helt comme il faut å gå kledd i pent fritidsantrekk på kontoret. Til min store forundring. Eller det vil si, særlig forundret er jeg vel ikke, for jeg vet hvordan situasjonen er i "detta landet", men jeg er nok allikevel litt oppgitt over nordmenns svært uformelle klesstil.

Andre steder, ja man trenger ikke dra spesielt mye lenger enn til Sverige, tar man gjerne på seg bukse, skjorte når man er på jobb. Og det har en Høyre-mann selvsagt sansen for. Ikke det at man nødvendigvis skal spjåke seg ut, men er det ikke noe med følelsen om å ta seg litt godt ut for seg selv og for kolleger? La det være sagt, stakkars Kyrre var pen i tøyet, det var ikke ham dette egentlig skulle gå utover.

Som et lite ulykkelig apropos satt jeg for noen måneder i et møte med en del kommunale mellomledere. Mennesker med god lønn, kontorjobb og utdannelse kledde seg slik: Flere av dem møtte i t-skjorte, enkelte med naturlig "fresh out of bed hair"-look og nesten alle hadde jeans. Én møtte opp til og med opp i ryggsekk, som nok ville fått denne BI-studenten til å riste oppgitt på blondene. Men det verste tilfellet var vel kanskje den attraktive mellomlederen som møtte opp i en signaloransje jakke med påskriften "TEKNISK DRIFT" på ryggen.

Vel, vel, kanskje det bare er meg. Det er jo ofte det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar