søndag 5. desember 2010

Sköna söndag

Søndagsmorgen. Eller. Den er tolv, og kirketiden er over om ca. 15 minutter eller noe slikt, men for meg er det allikevel søndagsmorgen. Jada, jeg er påkledd, nydusjet, pomadert og parfymert, og dagens to egg er inntatt sammen med kaffe, brød og alarmlyder fra den noe mer aktive sønnen min, men det føles fremdeles som klokken er 05.30, og kroppen min lengter tilbake til studietiden. Eller før det kanskje, til den gangen man ikke hadde noe ansvar overhodet. Jeg bodde et år på Hvaler, i 1997-1998, og den gangen husker jeg at jeg kunne forsove meg til bussen som gikk klokken 15.05 fra Utgårdskilen hver lørdag.

Det er ikke hver søndag man føler seg som dette, bevares. Det har jo en helt klar sammenheng med hva man gjorde dagen før; forskere er helt enige om at de to tingene korrelerer. Ja, altså fyll og fyllesyke. Jeg har jo forsket litt på området selv, eller i det minste foretatt litt feltundersøkelser, og enkelt sagt: dersom du er full dagen før kan du få fyllesyke dagen etter. Enkelte kan jo bli fyllesyke helt uten å drikke dagen før også, men det blir liksom så veldig vitenskapelig å ta for seg på søndagsmorgenen. Nå er jo dette en konservativ blogg og alt det der, og det kan jo hende jeg får kritikk for å være såpass ærlig på trykk, men det er jo ingen hemmelighet at jeg elsker mat og drikke, så at jeg er sliten søndagen etterpå bør vel ikke komme som noen overraskelse. Jeg får stå for den.
Uansett, her går det sakte, merker jeg. Jeg skulle jo snakke om hvor hyggelig det var igår, for vi hadde vår husvenn stipendiaten Trond på middag, siden han skulket på fredag. Det ble ikke tartar, for dem som leste Tweeds igår, men biffen som ble servert var på 300 gram, de fløtegratinerte potetene var utsøkte, og vinkorkene satt løst. Og før middag drakk vi et par old fashioned, en deilig liten drink bestående av angosturabitter, bourbon, sukker og farris. Den eneste andre jeg vet om som drikker dette, er Torgeir, som jobber i reklamebyrået ved siden av. Han er også Høyre-mann, og er en kjernekar. Jeg tenkte jeg skulle stjele et lite bilde av den fra en annen nettside, så får dere se. Den kan varmt anbefales, og dere vet jeg snakker sant når jeg anbefaler den på søndag morgen!
God frokost.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar