lørdag 4. desember 2010

Enslig rensdyr observert på torvet i Gamlebyen

Idag var jeg en liten tur på jobben, og tenkte som så at i jobben min er det jamen mange varierte arbeidsoppgaver. Så går jeg ut på torvet, som ligger rett ved der jeg jobber, og plutselig er det som om jeg er tilbake på kontoret i banken jeg jobbet før, og at jeg igjen har en helt vanlig A4-jobb. For der sitter nemlig min venn Alexander Hermansen og agerer rensdyr. Og nå tenker jeg at i jobben til Alexander er det jamen mange varierte arbeidsoppgaver.

Idag håper jeg på en rolig lørdag, og at ingen uforutsette eller forutsette uhell tvinger meg ut i kulden igjen. Planen er en rolig middag hjemme, og idag tror jeg det blir en god, gammeldags biff. Det er bestemt en av livrettene mine, ved siden av wienerpølser, hamburgere fra TGI Friday's og sushi. Sushi. Nå ble jeg sulten. Og akkurat DER fikk jeg plutselig lyst på noe annet enn biff, og det er jo et eksempel på hvordan skrivingen gjør oss til bedre og mer kreative mennesker. Nå kom jeg nemlig på at jeg har lyst på tartar. Malt storfekjøtt, ispedd litt salt, inntatt rå sammen med eggeplommer, rå løk, syltede agurker, rødbeter og kapers. På brød. Her hjemme spises ikke tartar uten øl og dram, og idag har vi tilfeldigvis en nesten full flaske O.P. Andersson i skapet. Okay, nå er jeg virkelig sulten.

Tilfeldigvis har jeg et bilde her fra en gang jeg spiste tartar, en natt jeg var ekstra sulten foran laptopen og trengte litt påfyll. Ta enn titt. Deilig liten snack?
Jeg tror ikke vi kommer stort lenger her nå uten lunch, og deretter må det nok noen forhandlinger til med min madame om dagens middag. Ønsk meg lykke til, og selvfølgelig: God lørdag til dere alle sammen! Tusen takk for meg, som han sa. Nissen, altså.

2 kommentarer:

  1. Det var jo ikke stort til forhandling. Lissom veldig vanskelig for å se for meg at jeg kommer hjem fra butikken med ingredienser til tartar. Legg "ryddig av hus frem til jul" i potten, så skal vi se om det skjer noe :)
    Kona

    SvarSlett
  2. Her ser man altså hvordan jeg blir herjet med.

    SvarSlett