onsdag 8. desember 2010

Den afrikanske drømmen

Dere har kanskje lurt på hvorfor jeg ikke har klaget på kulden i det siste, til tross for at det er rekordlave temperaturer om dagen? Det kan forklares med mange ord, men oppsummeres med ett. Stilongs. Det er jo utrolig irriterende at noe så platt som "det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær" skal kunne score et poeng, men slik er det altså. Bare for å ha sagt det, det finnes dårlig vær. Jeg tenkte på det i dag morges da jeg gikk til jobben, at egentlig måtte det ha vært deilig å bo i Afrika. Jeg lengter jo normalt etter Syd-Frankrike, men herregud, Afrika må jo være midt i blinken nå. Jeg tenker umiddelbart på Botswana, men skal jeg være ærlig så er det mest fordi det nok er det eneste landet i Afrika jeg vet det er ganske levelig. Og det er på grunn av tv-serien om The no. 1 Ladies Detective Agency. Neida, så er det sikkert ikke bra at det jeg vet om flotte afrikanske land kommer fra en idyllisk krimserie, men nå var det klimaet vi snakket om.

Dersom vi sier at jeg hver dag skal kommentere en sak fra nyhetsbildet, og dersom vi også sier at saken bør komme fra Fredriksstad Blad, så kan jeg idag velge mellom å kommentere saken "Fulle og aggressive folk skaper frykt på legevakta" eller "Kuldesjokk i Fredrikstad". Det er liksom ikke noen tvil, kuldesjokk treffer meg jo rett i folkesjelen, eller hva det heter. Den første saken får meg bare til å irritere meg over hvor langt det språklige forfallet er kommet, når man i en overskrift bruker a-endelse, og det i en avis som frem til 90-tallet hadde riksmålsplattform. For et fryktelig sammensatt ord, forresten. Riksmålsplattform. Det er liksom ett pent og ett stygt ord. Jeg fant det på selv, så det er ingen å henge ut for det. Nåvel, videre. Kuldesjokk i Fredrikstad, altså. Har jeg ikke kommentert dette nok, da? Det er er 16,7 grader eller 19,1 grader kaldere nå enn på samme tid i fjor, litt avhenging av om man velger å tro på teaseren på f-b.no eller det som står inne i artikkelen. Det er ikke greit å få det til, jeg skjønner jo det. Selv ikke når hele artikkelen består av 185 ord og TO journalister er kreditert for den, noe som er bloggverdig i seg selv.

Fredriksstad Blad, jeg står i telefonkatalogen. Bare nevner det.

2 kommentarer:

  1. Å finne på ord er JO utrolig morsomt. Her skal du få et av meg: "Verandaføre". Det kan du få bruke i et fremtidig innlegg om Min drømmecampingplass!

    En av de utvalgte 9...

    SvarSlett
  2. Jeg er så godt om allerede igang! Verandaføre er notert. Og et glimrende ord.

    SvarSlett