fredag 3. desember 2010

De elendige

Fredagen er her, og det er få ting som gjør meg i så oppriktig godt humør som utsikten til en hyggelig kveld med familien; deilig mat, en drink eller to og så fullstendig avslappelse foran fjernsynet. Fredag er en dag for tradisjoner. En av naboene mine i reklamebyrået ved siden av har som fast fredagstradisjon å se på "Beat for Beat", mens han drikker øl og én akevitt. Han blir litt mobbet for det, men det bryr han seg fint lite om, og jeg mistenkter nok at det er tradisjonskosen mer enn programmet som er viktig. Tradisjoner er nemlig bra, spør en hvilken som helst konservativ. "Beat for Beat" står vel av og til på hos oss, også, men en større tradisjon for oss er fredagspizza. Nesten hver fredag, bortsett fra sommeren, spiser vi hjemmelaget pizza sammen med venner, og det har vi gjort snart ti år. Det begynte med at én venn, som jeg jobbet sammen med i bokhandelen den gang, tilbrakte hver fredagskveld hjemme hos oss. Han var singel, og vi pleide gjerne å si at vi "hadde" Lars. Dersom noen spurte om fredagsplanene, så var svaret at "vi har Lars idag, vi". Siden så kom det flere, og nå "har vi Trond". Lars har giftet seg, og fløyet ut av redet, så han lager sine egne tradisjoner sammen med konen sin, men den feilen skal vi ikke la skje med Trond, det kan jeg love dere. Det får være måte på til tradisjonsbrudd. Trond har forresten fritak idag, for han er stipendiat og skal på "seminar". De lurer seg unna av og til.

Fredagen har vært strålende, og den startet med en liten brunch på Verdensspeilet, hvor jeg møtte Bengt Morten Wenstøb, Fredrikstad Høyres gruppeleder ihvertfall et år til, og vi hadde et svært hyggelig måltid. Vi deler mange av de samme tankene, om både Høyre og om livet generelt, og vi har lyst til å samarbeide litt fremover. Kanskje det til og med blir litt lettere å være Høyre-mann i Fredrikstad enn jeg først hadde fryktet.

Ellers kan det umulig være lett å være Venstre-mann i Fredrikstad om dagen, etter det sørgelige markeringsforsøket til Venstre og KrF igår, da de stemte for det rødgrønne budsjettforslaget, og dermed i praksis legger det såkalt borgerlige samarbeidet dødt i årene fremover. Jeg sier såkalt borgerlig, for det er i realiteten kun Høyre som er et borgerlig parti, ihvertfall i Fredrikstad. Venstre og KrF har vist en gang for alle, at dersom man ønsker borgerlig politikk i Fredrikstad, så vær snill å ikke stemme på dem. De skaper forvirring blant velgerne sine, de vingler fra side til side, og de stemmer til alt overmål for en usosial eiendomsskatt, som overhodet ikke løser Fredrikstads problemer, men som gjør det enda vanskeligere å være pensjonist eller lavtlønnet, dersom man skulle være så uheldig å eie et sitt eget hus. Venstre og KrF velger istedetfor å være ansvarlige borgerlige partier å støtte et regime som i 70 år har vanstyrt byen vår, og som holder en klam, beskyttende hånd over et system som bare vil at offentlige utgifter skal øke. Regningen sender de til skattebetalerne. Så, mine kjære Venstre-velgere (og dem er det endel av i min omgangskrets), tenk litt over om det er dette dere står for.

Sånn, da fikk jeg jo sagt dét også, det er liksom viktig å få det ut før helgen. Men nå er det sagt, og i de borgerlige tradisjoners navn velsigner jeg med dette fredagskvelden til alle mine lesere, og hilser med en skål til alle der hjemme med egne fredagstradisjoner foran dere - det være seg i akevitt, øl gin eller julebrus.

Ha en riktig fin fredag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar