lørdag 17. september 2011

Brukbar kar


Sjelden har jeg vel gjort meg fortjent til en ettermiddagsdrink som akkurat idag. Det startet før klokken ti, da min far hadde sett seg lei på at det så ut som om haven vår var en leir for omreisende, og ikke inngangspartiet til en dannet Høyre-familie. Han inviterte seg selv på dugnad, og da var det dessverre ingen bønn. Hele familien har klippet, gravet, pusset og feiet, fylt hullene etter de 50 år gamle tujatrærne vi felte tidligere i sommer og omsider fått satt opp gjerdet igjen. Og vi har flyttet søppelkassene. Det tok oss to år.


Som en del av dette omfattende arbeidet var jeg også en tur ute på FREVAR, søppelavhendingsanlegget her i byen, og fikk kastet en hel masse skrot og rask. Og vi var ikke alene, plassen vrimlet nemlig av mannfolk som var ute i samme ærend, men til forskjell fra oss så det ut som om de riktig nøt å være der. De tok seg svært god tid, gravde rundt i tilhengerne sine og tok nesten høytidelig farvel med skrotet sitt etterhvert som det omhyggelig ble puttet i rett container. Opptil flere av dem hadde også en slik liten utsikkende handsfree på øret. Det er en spesiell type mennesker som går med slike overalt. Legg merke til dette! Hva skal man med en slik øresak på en søppelfylling?


På menyen ikveld står fiskesuppe og chablis. Jeg kan nesten ikke vente, men det må jeg, for jeg skal nemlig ha en Bloody Mary aller først. Den skal inneholde pepperrot fra haven, Dijon-sennep, Worchestershire-saus, tomatjuice og massevis med tabasco. Selleri har jeg ikke. Det får heller være, jeg spiser så mye sunn mat ellers.

Forresten. Bildet viser pepperroten fra haven. Halt opp, delt, vasket og beskåret av undertegnede. Sannelig kan jeg brukes til litt av hvert.

Riktig god lørdagskveld!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar