søndag 18. september 2011

Bloody Mary og fiskesuppe à la Rosenblad

Om jeg får si det selv så har jeg blitt ganske god på å lage Bloody Marys. Nå vet jeg det er enkelte som mener folkevalgte skal holde seg unna enkelte ting i offentligheten, som for eksempel alkohol, tobakk og sannheten, men jeg liker å innbille meg at det er livsnyteren i meg som er mest elsket, fremfor politikeren. Derfor, litt selvskryt når det gjelder cocktailmixeferdigheter må man rett og slett tåle. Og som jeg har understreket før, det får være opp til leseren å velge å blande seg sin egen.


Jeg liker best å blande drinken i en bolle, spesielt dersom man skal servere til flere personer. Dessuten har jeg Dijon-sennep i, og uten en god visp vil det ustanselig flyte uappetittlige klumper av ubestemmelig karakter i drinken, en detalj de fleste klarer seg uten. I min Bloody Mary har jeg tomatjuice, tabasco, worchestershire-sauce, limejuice, raspet selleri, Dijon-sennep, foruten salt og pepper. Ja, og vodka da, for uten den blir det nemlig en Virgin Mary. Fiffig? Igår hadde jeg også pepperrot, som jeg riktignok har smakt før, men aldri forsøkt å ha i selv. Blandingsforholdene anbefaler jeg folk å smake til, men vær forsiktig med pepperroten! Den kan ødelegge den nydelige tomatsmaken om det blir for mye, og det ble det egentlig igår. Da måtte jeg heller mer tomatjuice i. Da ble den for svak. Så mer vodka. Så mer is. Da ble den for tam. Så mer tabasco. Så mer is. Et cetera. Skjønner? Dersom man er kreativ, kan man faktisk få en hel del drinker ut av litt eksperimentering. Jadda.

Chablis og fiskesuppe er som alltid en helt perfekt lørdagsmiddag, og har nesten vokst seg til å bli den store helgefavoritten. Suppen, à la Rosenblad kallet, er pikant og spicy, for det er både safran og chili eller kajenne i den, i tillegg til fennikel, gulrøtter, løk og fisk. Og tidvis scampi, som igår kveld. Prøv det selv! Og inviter meg gjerne på middag. Det skjer ikke ofte.

Nå er det søndag, og vi venter snart besøk fra gode venner som skal spise fårikål med oss. Som vi sier i Høyre: "Hyggelig!"

Riktig god ettermiddag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar