fredag 11. februar 2011

S.P.A.

Da jeg var ung lå jeg ofte i badekaret og telefonerte. Jeg har alltid likt badekar, men jeg har en lei tendens til å bli rastløs etter en liten stund, og det var også derfor jeg telefonerte, slik at jeg kunne nyte vannet lenger. Mine venner sier at jeg drakk cognac mens jeg snakket, og det kanskje også stemmer, men det viktigste var å tilbringe kvalitetstid sammen med vannet og vennene samtidig. Aller helst skulle jeg kanskje hatt vennene oppe i badekaret, men av plass- og hygienemessigeårsaker var det altså enklere å telefonere. Jeg har mange ganger sagt at jeg skulle levd livet på en divan eller chaiselongue, og at alt arbeid i grunnen kunne gjøres derfra. Dette kan også overføres til badekaret. De gamle romerne var virkelig inne på noe, når det gjaldt liggekomfort.


Den franske revolusjonslederen Marat tilbragte faktisk det meste av tiden sin i badekaret, fordi det lindret ubehagene som følge av en hudsykdom. Og når man tenker på hvor mye de fikk gjort under den franske revolusjonen, er det vel ignen som kan si at det var ineffektivt? Det skal nevnes at han også døde der. Dette var helt ufrivillig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar