tirsdag 22. februar 2011

NRK med gårsdagens nyheter

















Internett har ført mye bra med seg, jeg må jo si det. Særlig gjør det det mye enklere for en som jeg, som ikke alltid er klar for å lese aviser, å holde meg oppdatert og moderne, idet jeg kan lese nettaviser og enkelt og raskt finne ut av om noe viktig har hendt i verden. Har det ikke det, går jeg tilbake til sofaen. Der leser jeg kanskje en umoderne bok, og kanskje går jeg glipp av et program eller en serie jeg gjerne skulle fulgt med på, fordi alle snakker om den. Slik som Koselig med peis, for eksempel. Eller en serie på SVT. Da er det internett igjen er bra, og holder meg up to date og helt moderne, for jeg kan jo bare klikke meg inn og se alt sammen på nett. I teorien.

Så mitt spørsmål. Hvis internett er kommet for å bli og hvis den moderne mann skal være avhengig av internett for å holde seg oppdatert, hvorfor i alle dager ligger NRK, selve rikskringkastningen, etter? Altså, jeg er ikke blant dem som elsker TV2 og som klager over linsenspenger og alt det der, selv om jeg er Høyre-mann og greier; jeg liker NRK og synes de gjør mye bra. Men. Jeg har en ny og forholdsvis moderne Mac. På den ser jeg Nett-TV, og samtlige programmer jeg ser fra NRK er dårlig oppløst. Jeg tar et kjempestort forbehold om at jeg er lite teknisk, men allikevel, det ser bra ut på TV2, og det ser bra ut på SVT. Hvorfor ikke på NRK? Irriterende.

Så programtilbudet, da. Hvordan er det? Relativt bra på norskproduserte programmer, om man gidder å se en hel serie i dårlig oppløsning. Men som alt annet her i verden, det beste er ikke alltid norsk. Da jeg skulle se Downton Abbey, som alle snakket så mye om, fikk jeg ikke gjort det, fordi NRK ikke hadde rettighetene til å vise den i på nettet. Greit nok, dette er sikkert vanskelige saker, tenkte jeg da. Men, så kom serien plutselig på svensk fjernsyn, og joda, der var den tilgjengelig på nettet også. Hvorfor kan SVT men ikke NRK? Jeg fikk forresten ikke sett serien allikevel, siden SVT luktet lunten og stengte meg ute fordi jeg ikke var i Sverige. - Se på NRK istedet, du, var det som den svarte skjermen sa til meg. Den skulle bare visst.

Og så var det podcast da. Jeg må innrømme at jeg ofte sover når Politisk kvarter går på radioen. Jeg kunne allikevel tenke meg å høre på, og det samme med Dagsnytt 18, som gjerne kommer når Barne-TV begynner. Prøv å si til en treåring at pappa gjerne skulle sett Dagsnytt 18? Da er det jeg går inn på Iphonen min, laster ned det seneste programmet, setter i ørepluggene og begynner å lytte. Men hva er det jeg plutselig hører? 

Joda. Dagsnytt 18 og Politisk kvarter fra igår.

4 kommentarer:

  1. For å løse det siste problemet: nettradio. Men nrk er helt ubrukelig på mac. Det driver meg til vanvidd.

    SvarSlett
  2. Det er sant, nettradio fungerer. Men da kan man ikke sove når det skjer.

    SvarSlett
  3. Til info: Det er den enkelte redaksjon i NRK som selv podkaster etter sending. Noen er kjappe, andre har annet de må prioritere først. Men redaksjonssjefen for de ovennevnte programmer, sier at hos dem skal radiotekniker ta seg av podkasten rett etter sending. Det vil bli innskjerpet :-)

    SvarSlett
  4. Det er strålende! Idag fikk jeg hørt Politisk kvarter og Dagsnytt 18 samme dag. Takk!

    SvarSlett