onsdag 2. februar 2011

Hva skal du gjøre til sommeren?

Igår begynte jeg som smått med vår- og sommeroptimismen, og jeg synes ikke det er noen grunn til å slutte med det idag. Sommeren er dessverre ganske kort, noe som det betyr at man må være litt effektiv dersom man skal få gjort det man har lyst til, og da hjelper det med planlegging. Dessuten, om man planlegger sommeren på vinteren gleder man seg jo plutselig, og da skjer det noe hyggelig allikevel. Som dere skjønner har jeg gått i terapi.

Ting jeg vil gjøre til sommeren:
1. Få større grønnsakshave.
Botanikk er som nevnt hobbyen min, selv om jeg absolutt tar meg best ut i hatten min og ikke foroverbøyd over masse jord. Og jeg må innrømme at jeg nok liker tanken bedre enn selve utøvelsen. Men, det gir da resultater, i form av tomater, dill, salat, oregano, jordbær, malurt og mynte til mojitoen. Til sommeren vil jeg ha en større flekk, for å få flere jordbær. Det er mulig jeg skulle begynt på dette ifjor.
2. Dra på dannelsesferie til Hindsgavl slott.
Hindsgavl slott i Danmark disponeres av Foreningen Norden, og har siden tyvetallet drevet med konferanser og foredrag, og hvor man ihvertfall i gamle dager kunne tilbringe tid med intellektuelle skandinaver, diskutere politikk og utvikle seg som menneske. Ingenting er som å utvikle seg som menneske, dere. Jeg tror ikke de driver i samme stil lenger, men et og annet foredrag vet jeg det er, og man kan ihvertfall suge til seg litt fornem historie og flott arkitektur. Hvem blir med?
3. Få sving på køllen.
Merket dere hvor tabloid jeg var på dette punktet? Nå tror dere sikkert at jeg var litt equivoque, men neida, det var såvisst ikke golf jeg tenkte på. Jeg refererer selvsagt til treklubben man bruker når man spiller croquet, etter min mening et langt mer dannet spill en golf, som jo har blitt forderdelig mainstream. Ja, golf er nesten blitt litt TV2, og det bør man tenke over før man kjører seg fast. Uansett, croquet-clubben, altså ikke køllen denne gangen, må utvikles og en permanent bane må finnes. Vi trenger ihvertfall tre nøkkelpersoner; en direktør, en banemester og en drikkemester. Man har selvfølgelig gin og tonic med ut når man spiller.
4. Reise til Syd-Frankrike
Nå vil jeg alltid reise til Syd-Frankrike, så det er kanskje ikke overraskende, men jeg må likefullt ha det med. I fjor var vi i Spania, og det var absolutt en bra opplevelse, men jeg tror allikevel at Frankrike passer enda bedre for meg. Der sier man monsieur og poisson og selv om jeg ikke klandrer spanjolene for ikke å bruke fransk, er det nå bare et faktum at Spania ikke er Frankrike og dermed heller aldri kan bli like bra. Så var det sagt.
5. Reise til Skåne
Skåne er Sveriges desidert mest sjarmerende område, og reiser man dit og bosetter seg i Lund, slik som vi gjør, har man både Malmø og København i nærheten, begge to fascinerende og flotte byer på hver sin måte. Jeg tar med Skåne fordi jeg har levd såpass lenge at jeg vet at det ikke blir noen tur til Syd-Frankrike i år, og da vil man dra et sted som er nesten like bra. Bildet er fra Lunds Universitet, og la oss innrømme det, noe slikt hadde aldri blitt bygget i Fredrikstad. Om man ikke hadde lagt et badeland ved siden av, da. Nå sier de ikke monsieur i Skåne heller, men det er søren ikke langt unna, dessuten er det kontinentalt der nede og de skarrer ihvertfall på r'ene.

Dette ble da ikke så verst? Jeg er fornøyd. Her er det bare å sette seg ned med papir og fyllepenn, slik at planene kan legges, for i mars er det nemlig Paris-reise, og den skal jo også planlegges. Så før man vet ordet av det er croquet-sesongen igang, og da gjelder det å ikke ha ligget i hi hele vinteren igjennom. Lenge til sommeren? Mine venner, vi har bare tiden og veien.

Ha en fornøyelig onsdag.

2 kommentarer:

  1. Duverden. Nå ble jeg overrasket. Du virker jo som en meget korrekt og orientert mann, og da må jeg si jeg stusser over å se et bilde av vidunderlige Portofino når du snakker om at du vil reise til Frankrike.
    Jeg vil selvfølgelig anbefale en tur til Portofino, siden vi er inne på det. Helt ytterst i høyrekanten av bildet, ligger et deilig enotek som serverer tårn med snacks, skinke, ost og kanapéer til hvert hvitvinsglass du bestiller.

    SvarSlett
  2. Jeg tar selvkritikk! Jeg må innrømme at når Google sier det er Syd-Frankrike, så TROR jeg at det er Syd-Frankrike. Og du vet, drømmen om Syd-Frankrike kunne nesten like gjerne vært Portofino, dersom de hadde sagt monsieur der, da. Og nå som du snakker så varmt om alt det lekre man får i Portofino, så kanskje jeg må dra dit også?

    SvarSlett