torsdag 10. februar 2011

Safety on board

Av og til er det veldig seriøst på jobben. Vi er en samling mennesker i relativt frie yrker som deler kontorer i et stort hus, og selv om vi forholder oss til samfunnet på en ryddig og ordentlig måte, så er det som regel en ganske løs tone her, og vi er vant til mye rart. Idag var det imidlertid uvant seriøst her, for brannvernelederen vår hadde innkalt til et møte. Disse møtene har man visstnok plikt til å møte på, og jeg møtte opp med åpet sinn til det jeg trodde var en brannøvelse. Men nei, det var det visst ikke. Vi fikk høytidelig utlevert et skjema, hvor det stod listet opp en rekke trusler mot husets sikkerhet, og hensikten med møtet var å finne risiko- og konsekvensfaktoren for disse, samtidig som vi rettet oppmerksomheten mot de tiltak som kunne redusere risikoen.

De to øverste risikoene var altså "Glatte gulv" og "Skli i trapp". Tiltak for å redusere risikoen: Tørke med mopp. Også nevnt på listen var terror og sabotasje, samt den noe underlige trusselen "Barn/uteplass". Jeg tenker at HMS-ansvarlig får litt å gjøre fremover.

2 kommentarer:

  1. Jeg kan med glede fortelle at jeg var på det samme møtet, hvor disse og en ganske lang rekke andre trusler ble virdert. Jeg ser du har utelatt linjen med trusselfaren for brannbomber (og, neida, dette er ingenting jeg finner på.) Etter en lengre diskusjon med brannvernlederen tror jeg forsamlingen fikk argumentert for å senke trusselvurderingen for akkurat dét!

    Om et år er det på´n igjen!

    MM

    SvarSlett
  2. ("virdert" er en lokal omskrivning!)

    MM

    SvarSlett