lørdag 26. mars 2011

Lørdags ettermiddag


Lørdag, min favorittdag fremfor noen. Lang frokost med familien; bløtkokte egg, kaffe, ristede brødskiver og croissanter. Fritid.

Lørdag er også navnet på en bok av Ian McEwan, en bok jeg forsåvidt aldri fullførte, men han har også skrevet bøker jeg har fullført, Sementhaven og Om forlatelse, begge bøker dere burde lese.

Jeg har gått en tur rundt langs vollene og omkring i Gamlebyen, sammen med min gode venn Lars og hans kone. Det var sol og deilig, men ganske kaldt. Lars har nettopp vært i Roma, og kunne friste med historier om enda en by jeg vil besøke, enda en by jeg ganske sikkert vil lengte til, enda en by som ikke er her. Jeg tok et bad og leste i The Summer Without Men, som faktisk ikke er så ulik Knausgårds Ute av verden som jeg først antok. Begge handler om  kompliserte mennesker med kompliserte barndommer, som har kommet til et punkt i livet der man tvinges til å ta et skritt til siden, gjøre en forandring og ta itu med sin egen fremtid. Og der er vi vel egentlig alle fra tid til annen, uten at vi kanskje tenker på det eller skriver bøker om det.

Idag vil jeg gjerne anbefale en blogg igjen, nemlig Finistère, som er skrevet av forfatterinnen og dramatikeren Bodil Malmsten. Dere så henne kanskje på Skavlan for en tid siden, den melankolske men ikke humørløse damen som hadde flyttet til Frankrike for ti år siden og som nå kom hjem til Sverige. Damen som sa "Jag är en ledsen människa, men jag är glad att jag lever". Hvem kan ikke identifisere seg med henne?

Bodil Malmsten er aktuell med forestillingen Enligt Bodil Malmsten, og jeg skulle gjerne ha vært og sett den. Kom til Norge, Malmsten? Bildet ovenfor er hentet fra Finistère, og jeg håper hun tilgir at jeg bruker det.

Ha en flott ettermiddag!

1 kommentar: