tirsdag 8. mars 2011

Kvinnedagen og de 40 påfølgende sushidager

Idag er det både 8. mars, den såkalte kvinnedagen, og fetetirsdag, selveste Mardi Gras, på én gang. Det er vel ikke noe særlig tvil om hva jeg mener man bør fokusere på feiringsmessig. Mardi Gras er selveste høydepunktet i karnevalsfeiringen, og markerer den siste dagen før fasten starter og man skal holde seg unna kjøtt i 40 dager, frem til lammet står på bordet påskeaften. 40 dager med deilig sushi, der altså. Man bør altså spise, og man bør spise mye. Kvinnesaken, derimot, har vel aldri stått mitt hjerte spesielt nærme. Nå mener jeg så ingenlunde at kvinner skal undertrykkes eller diskrimineres heller, det er altså ingen grunn til å klikke seg vekk i ren aggresjon eller uenighet med bloggens kvinnesyn - jeg er kun av den oppfattelse at når kvinnedager og fetetirsdager settes opp mot hverandre, så kommer fetetirsdagene alltid til å vinne. De som ser meg, tviler heller ikke et sekund på dét. Det som gjør fetetirsdagen viktig er imidlertid ikke all spisingen, til tross for hva man kanskje skulle tro, men den perioden som kommer etter. Fastetiden er nemlig en utmerket anledning til å fokusere på ikke-materialistiske verdier og en enklere livsstil, og ikke minst er det viktig, synes jeg, å benytte anledningen til å spare inn på egen luksus for å gi mer til dem som ikke nyter den samme luksusen ellers i året. Nå skal jeg snart til Paris, og jeg har på ingen måte tenkt til å legge hyggen på hyllen i førti dager, sushi er tross alt det beste jeg vet, men likevel gir fasten en påminnelse om at livet tross alt er mer enn dyr mat og iPhone, og at det finnes mennesker i verden for hvem dyr mat og iPhone kun er teoretiske aspekter.

Med dét ønsker jeg dere en riktig god 8. mars, av hvilken grunn dere enn måtte velge å feire den, og viktigst av alt - en riktig innholdsrik faste til dere alle.

Illustrasjonen øverst er laget av Wendy Ding

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar