tirsdag 22. mars 2011

Ikke helt "Ute av verden". Ennå.

Igår ble jeg ferdig med Ute av verden, og tar dermed en aldri så liten Knausgård-pause. Jeg kom nemlig over Siri Hustvedts siste, The Summer Without Men, i Paris i helgen, og det passer forsåvidt bra med litt variasjon. Den er ganske liten i forhold til Knausgård-bøkene, som ligger på rundt 600 sider, og siden den er skrevet på engelsk og handlingen ligger i USA blir det liksom noe helt annet. Ute av verden var bra, men jeg tror nok jeg burde ha lest den før jeg leste En tid for alt, selvom jeg ikke trodde det da jeg begynte. Jeg skjønner kanskje litt mer nå av de partiene jeg syntes var underlige i En tid for alt, og bør nok lese alt sammen om igjen etterhvert, selvom vi alle vet at det ikke kommer til å skje. Jeg ser også at han bruker masse av seg selv i bøkene sine, og at Min kamp 1 har mange likhetstrekk med Ute av verden, det er nesten som man tar seg i å tenke at romanene utfyller hverandre. Det er kanskje farlig, i og med at det slett ikke tilhører det samme "verket", men når hendelsene ligger så tett opptil hverandre i handling, er det vanskelig å unngå. Jeg tror ikke uansett ikke vi er helt ferdige med Ute av verden.

Hvordan det nå blir med Knausgård, så er det altså Siri Hustvedt som skal dominere verden liten stund, og det lille jeg fikk lest igår virket lovende. Jeg kommer tilbake med mer. Ha en riktig flott mandag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar