torsdag 18. november 2010

2011 - året det var så bratt

Fredrikstad Høyres nominasjonsmøte er over, og jeg tror vel ingen var direkte overrasket over resultatet. Peter Kuran vant, Rune Grundekjøn tapte, og Bengt Morten Wenstøb havnet på andreplass. Jeg har jo tatt for meg situasjonen i Fredrikstad Høyre tidligere, og det er ingen hemmelighet at jeg personlig støttet Bengt Morten Wenstøb. Det gjorde jeg også på nominasjonsmøtet igår, og fikk min politiske debut som støttetaler, noe jeg synes var veldig spennende. Det er jo ikke hver dag man kan snakke til en forsamling Høyre-folk om det man mener er viktig, så den anledningen måtte jeg jo bare benytte meg av. Morsomt!

Jeg synes ikke det er nødvendig med så mye diskusjon rundt utfallet av nominasjonsmøtet; ingenting kan nå forandre på det som er skjedd, og Høyre er ikke tjent med store debatter rundt dette. Jeg vil allikevel tillate meg å komme med en aldri så liten betraktning, og det er at valget ikke ble vunnet igår. I talen min til nominasjonsmøtet sa jeg at 2011 kan bli et skjebneår for Høyre i Fredrikstad. Det kan bli et skjebneår i den forstand at det kan bli året vi gjør tidenes valg, eller det kan bli året tidenes valg gikk oss hus forbi, fordi vi ikke klarte å samle oss om den riktige kandidaten.

Klarte vi å samle oss om den riktige kandidaten? Det gjenstår å se. Peter Kuran gjorde som vanlig en utmerket jobb med å mobilisere sin egen krets fremfor nominasjonsmøtet. Det tror jeg ikke er en spesielt kontroversiell utalelse - det kom ganske tydelig frem på møtet. Dette har han fått honnør for tidligere, og en del av en politikers jobb er jo nettopp å mobilisere. Jeg er i utgansgpunktet slett ikke i mot dette. Noe av problemet, slik jeg ser det, er vel at Kuran synes å være litt mer populær inne i salen enn utenfor, og jeg tror det er dét Bernt Kristian Berntsen mener når han i sitt innlegg på MittFB sier at det er en svakhet ved demokratiet "at et nominasjonsmøte lett kan manipuleres". Det er et ubestridelig faktum at det er lettere å vinne et nominasjonsmøte enn å vinne et valg, og selv om Peter Kuran kommenterer at Berntsens uttalelser faller på sin egen urimelighet, kommer ingen unna at tyve venner, polske katolikker eller ikke, kan påvirke et resultat i en annen retning enn velgerne faktisk vil. Berntsen reagerer med å melde seg ut av Fredrikstad Høyre, og det tror jeg er å gripe problemet an i helt feil ende. Ja, det gjør faktisk bare problemet verre; rundt frokostbordet i dag morges satt det svært mange misfornøyde eks-medlemmer og irriterte seg over et resultat de ikke har kunnet være med på å påvirke, fordi de i protest har latt være å betale medlemsavgiften. Da blir det feil å bare skylde på Peter Kurans etter enkeltes oppfatning kreative mobilisering. Han gjorde jobben sin, og vant.

Nå må Peter Kuran vise lederskap og vinne også valget i 2011. Alle må selfølgelig hjelpe til, men det er helt avgjørende at Peter Kuran viser at han kan mobilisere flere enn dem han kan ringe til, flere enn dem som kjenner ham og flere enn dem som betaler medlemsavgift til Høyre. Listen må legges høyt når Høyre gjør det såpass godt på meningsmålingene, og det å vinne i 2011 betyr å få ordførerplassen. Denne sjansen har nemlig ikke Fredrikstad Høyre råd til å la gå fra seg. Det har ikke Peter Kuran heller, for da tror jeg mobiliseringen om fire år blir litt i tyngste laget.

Selv havnet jeg på noenogtredevteplass, og skal hjelpe til så godt jeg kan. Valgkampen kan begynne!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar