mandag 15. november 2010

Mandagen som ble helt søndag

Jeg nevnte igår at midtnovember og mandag ikke kunne bli mer hverdag, og at det var deilig. Jeg kunne tenke meg å modifisere dette utsagnet på to punkter.

1. Det kunne bli mer hverdag, det begynte nemlig i tillegg å regne.
2. Det var ikke deilig.

Nå vet jeg ikke om det var regnet som ødela, men i forhold til vanlige mandager har ikke dagen levd opp til forventningene. I motsetning til folk flest liker jeg nemlig mandager. Ja, mer enn liker; jeg står på søndagsperrongen og hilser mandagstoget velkommen som en kjær venn, en redder i nøden fra grusomme søndagsdepresjoner, ja en frelser. Idag mistenker jeg at frelseren min ble litt snurt da jeg sa offentlig i bloggen at søndagen ikke hadde vært så ille. Det er jo sikkert slik at når søndagen er dårlig, så må nødvendigvis mandagen bli bra, og da omvendt i motsatt tilfelle. Siden søndagene mine konsekvent er svarte dager har jeg jo nesten ikke opplevd en skikkelig drittmandag, og i tilfelle har jeg fortrengt den innen neste søndag borer seg gjennom sjelen min i all sin kjedsommelighet. Søndagselskerne hater sikkert mandager, har jeg tenkt, og det er vel ikke så rart? Mandagen tar jo fra dem alt som for dem er lyst og deilig, fritid og søndagsmiddag og tur i skogen og besøk hos deilige svigermor.

For noen uker siden bestilte jeg noen espressokopper, vi har nemlig en Nespressomaskin som jeg elsker, og disse koppene var ganske spesielle. De er designet av Rob Brandt, og er formet som sammenkrøllede plastkopper. Idag, etter mye venting, kom de frem, og full av forventning trekker jeg dem opp av havet av miniskumgummibananer den danske leverandøren har pakket dem inn i før han sendte dem fra seg. Og så har den fordømte danskemannen klar å sende meg feil størrelse! Jeg sitter nå med seks stykk helt ordinærstore sammenkrøllede plastkopper i porselen. Man kan jo ikke drikke espresso av sånt, og akkurat slike ting blir det dårlige mandager av. Nå fikk jeg faktisk hentelappen på lørdag, så det er en skjebnens ironi at jeg ikke hentet dem igår for å lage en litt begredelig avslutning på en ellers god søndag, men så fremsynt var jeg altså ikke.

I tillegg vil jeg bare få sagt at vi ikke hadde skikkelig te på jobben, men noe som heter "White Tea". White tea?? (....) Sånn.

Nå satser jeg alt på at det blir en herlig, grå og vanlig tirsdag imorgen, og at neste søndag blir grusom. Da skal vi kose vårs!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar