torsdag 25. november 2010

Og takk for dét

Nå har jeg hatt endel negative innlegg om vinteren, og flere skal det sikkert bli i månedene fremover. Men, som på mange andre områder finnes det en løsning, ja man kan nesten kalle det for min universalløsning på livets problem. Kan dere tenke dere hva det er? Riktig! Mat. Mat, mat, mat. Ingenting gjør dagen bedre som noe godt å spise, og ingenting korter ned tiden i vinterhelvetet som å kose seg skikkelig med lekre retter. Nå er det snart advent, og da skal man jo egentlig faste. Man skal egentlig faste i fastetiden også, og det er det mange som blåser i, men det gjør ikke jeg. Derfor har jeg liksom ikke SÅ dårlig samvittighet for ikke å faste i adventstiden, når jeg faktisk spiser stort sett fiskemat fra februar til april. Altså kan man begynne julen som smått allerede, og kose seg skikkelig helt frem til nyttår. Så får heller januar og februar bli ekstra ille. I februar har jeg uansett bursdag, også har vi jo fetetirsdag. Jada. Igår gjorde jeg forkjølelsen ti ganger bedre, ved å fore kroppen med naturlig antibiotikum - Roquefort. Nå vet jeg ikke om det er den samme slags mugg i antibiotika som i nydelig blåmuggost, men det er få ting som smaker bedre en kald novemberdag enn pepperkaker med roquefort, gjerne med en liten dæsj chili jam fra Lille Special. Dette blir dagens anbefaling, for dere som ikke har prøvd det. Og det bør helst nytes med portvin.

Idag er også en gledens dag, for idag stekes Oldemor Lindhjems Medisterkaker til helgens adventscafé. De smakte helt fortreffelig, og jeg skal forsøke å få kokkene til å lage litt ekstra i år, slik at jeg kan kjøpe litt. Idag er det forøvrig Thanksgiving i USA, og det er egentlig dagen for å kose seg litt ekstra, hvis dere trenger en unnskyldning. Og en "takksigelse" bør vel ikke være urimelig, slik en gang i året; vi har tross alt en del å være fornøyd med også, oppe i nord. Neida, jeg har ikke drukket.

Ennå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar