onsdag 29. juni 2011

På den annen side

Igår skrev jeg blant annet om at man får angst av å røke. Jeg skyldte på at samfunnet er blitt så sunnhetsorientert at man får dårlig samvittighet når man ikke helt har kastet seg på den sunne bølge, men så kom jeg plutselig til å tenke på hoffråd Behrens, overlegen på lungesanatoriet Berghof i Thomas Manns Trolldomsfjellet. Han lever i en helt annen tid, en tid man faktisk skulle røke, selv om man var lege på et lungesanatorium, eller pasient også for den saks skyld. Hovedpersonen, Hans Castorp, er til og med en såpass pasjonert cigarrøker at får tilsendt favorittcigarene sine helt fra Bremen og til de østerrikske alper. Han røker Maria Mancini, et honduriansk merke cigarer jeg til min store overraskelse ble tilbudt da jeg engang satt inne på den katolske sognepresten i Oslos kontor. Det hadde aldri skjedd i Den norske kirke, tenkte jeg. Sigaren er forøvrig oppkalt etter en av kardinal Mazarins fem nieser, de såkalte mazarinettene, som var blant Ludvig den fjortendes elskerinner. Men det er en helt annen historie.

 Hoffråd Behrens røkte mørkere, små sigarer, og han ble alltid melankolsk av dem.

Så hvem vet, kanskje det ligger mer bak.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar