fredag 1. juli 2011

Sikkert som banken


Før jobbet jeg i bank. Og uten å si et vondt ord om banker, kan vel man vel ganske trygt si at det beste for meg med å jobbe i bank, var tre personer som heter Liv, Sheila og Kyrre. Vi ble opplært som finansrådgivere sammen, røkte sammen (Kyrre kun passivt og ufrivillig), pratet på bakerste benk sammen og etterhver jobbet vi også sammen på bankkontor, ihvertfall jentene og jeg, mens Kyrre - en forsiktig, men også forunderlig karismatisk person som av personlighet kan minne litt om Kjell i Olsenbanden, bestemte seg for å bli tallknuser. Igår møtte jeg denne sjarmerende lille gjengen på Fridays i Oslo, og vi spiste og drakk og nøt livet etter alle kunstens regler. Det er Liv og Sheila man kan se på toppen, og de er så ingenlunde så beskjedne og forsiktige som de ser ut, noe som ofte går utover Kyrre, den mest følsomme av oss. Igår lot han seg velte over av forundring over hvor mye vi kunne røke og drikke på en gang - han viftet med hånden for å se oss gjennom sigarettrøken og bestilte hoderystende en Pepsi Max for hver gang vi tok en drink til. Han bekymret seg nemlig for morgendagen, en bekymring vi tre andre ventet med til idag. Sheila truet ham til å drikke øl, hun er nemlig fra Drammen og kan dette med å true folk, så han fikk nok kost seg litt han også. Full av pågangsmot bestilte hun etterhvert en tequila til ham, en slik med sitron og salt og det hele, men endte med å drikke den selv da Kyrre i desperasjon tilbød seg å betale for å slippe, hvorpå han utbrøt - Det var riktig som Maria sa, jeg skulle aldri ha kommet hit. Maria, det er hans kone.


Dette er et bilde av Kyrre som nekter. Vi elsker ham selvfølgelig, selv om han drikker mindre og ikke røker i det hele tatt. Det er lov det også, vi trenger flere folk på jobben dagen derpå. Og det han ikke drakk tok vi andre igjen - selv drakk jeg opptil flere Bloody Marys, en øl, en White Russian, to Manhattan og en en bitteliten Dry Martini sånn helt på tampen. Jentene snakker jeg ikke om engang.

En deilig sommerkveld i deilige Oslo. Og nå - helg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar