søndag 19. juni 2011

Romer i Østfold

Badetemperaturen lar vente på seg, men vår lille familie lot seg ikke stanse av dét på en søndags ettermiddag, og dro avsted til et badeland. Som den gode østfolding jeg er vil jeg gjerne se hva fylket har å by på av fasiliteter, så idag ble det Østfoldbadet i Askim, fremfor badeland i Sarpsborg. Ivrige borgere av Fredrikstad vil ha et badeland også her, men etter å ha besøkt to av fylkets badeland, kan jeg ikke helt skjønne hva vi skal med enda et. Østfoldbadet var velutstyrt, med fire forskjellige bassenger, vannsklier, dampbadstu, tre boblebad og kaldtvannskulp, i tillegg til matservering. Man manglet altså ikke noe, rent bortsett fra privatliv, for dem som verdsetter denslags. Det vrimlet av barn overalt, og jeg som ikke akkurat elsker dem, følte til tider at intimsonen min ble litt i overkant ignorert.

Jeg skulle nok vært romer i antikkens dager, eller kanskje tyrker - jeg elsker badehaller med boblebad, dampbad og avkjølende bassenger, og jeg ønsker gjerne velkommen et av de gammeldagse badene tilbake - og da gjerne med en nedre aldersgrense på 15 år. Vann er fantastisk medisin for sjelen, og idet jeg tar en aldri så liten sommermojito før middag, slutter jeg meg til Sylvia Plath i Glassklokken: 

Det må være en god del ting et varmt bad ikke kan kurere, men jeg kjenner ikke til mange av dem. 

1 kommentar:

  1. Herlig innlegg. Jeg skulle gjerne ønsker jeg var en romer, eller en greker vandrene rundt blandt eksklusiv kunst, marmorfliser og deilige bad. Henger helt med på den. Jeg har små barn selv så badeland er ofte for barnas skyld. Noen rolige hjørner kan forekomme men det er mest lek og fart.

    Ha en fotsatt fin søndag

    Hilsen Magnus

    SvarSlett