fredag 10. juni 2011

Han kan komme til å fly

Jeg har alltid likt paraplyer. Helt siden jeg var liten har jeg så ofte jeg har kunnet spradet rundt med en, helst en med lang skaft og elegant håndtak, selfølgelig, og derfor er det også en paraply i Tweeds-logoen. Logoen det er liksom meg, det da. Nei, jeg har ikke pute på magen. Jeg har mange paraplyer, men jeg lider under av den noe uheldige kombinasjonen å være opptatt av dyre ting samtidig som jeg er glemsk. Jeg glemmer ting stort sett overalt, fyllepenner, hansker og paraplyer forsvinner i drosjer og på benker og hjemme hos folk og på kontoret. Og den paraplyen jeg til enhver tid vil ha, er som regel der jeg ikke er. Min dyreste paraply var fra Flølo ved Torvalmenningen i Bergen, og det var en Knirps. Knirps er Rolls Roycen blant paraplyer, og jeg liker godt å kjøpe paraplyene mine på Flølo i Bergen, for er det ett (sivilisert) sted de er vant til vann og blæst, så er det nettopp ved Torvalmenningen. En dag jeg besøkte et par venner i Bergen, som jeg hadde for vane da de bodde der i noen år, kjøpte jeg altså denne Knirps-paraplyen, en Londoner som det heter. Den hadde metallbeslag på tuppen og lekkert trehåndtak. Men hvordan skulle jeg få den med meg tilbake til Oslo? En slik paraply kan man vel ikke ta med seg inn i flyet? Jeg ringte Avinor. Jeg har kjøpt en paraply på Flølo ved Torvalmenningen, sa jeg. Hvordan skal jeg få den med meg hjem? Du kan ta den med i kabinen, sa den bergenske sikkerhetsmannen. Kan jeg ta med en farlig paraply inn i kabinen, spurte jeg relativt vanntro. Nei, hvis den er farlig, kan du ikke ta den med, svarte mannen. Det viste seg at dette om en paraply var farlig eller ikke var et definisjonsspørsmål, og jeg valgte av personlig-psykologiske og praktiske årsåker å definere paraplyen som ufarlig. Så hjem kom vi, både paraplyen og jeg, men hvor den er nå, se det vet ingen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar