tirsdag 21. juni 2011

Fordums storhet



Før Fredrikstad Fotballklubb ble storkapital, den gang Fredrikstad virkelig var en fotballaristokrat, var dette byens stadion. Det røde klubbhuset i funkisstil, fra 1930-årene, var en gang et av Norges mest moderne.


Dette var ståtribunen. Sittetribunen, som ligger på den andre siden av stadion, er ikke så mye mer avansert og man satt på stenavsatsene. Jeg var med faren min på fotballkamper da jeg var liten, men han sier jeg var langt mer interessert i å følge med på pølseselgeren som gikk rundt omkring tribunen enn å følge med på ballen. Slik har det vel vært siden.



En av de sjarmerende sideinngangene.


Det "nye" klubbhuset, et populært selskapslokale i 1960- og 70-tallets Fredrikstad. Foreldrene mine holdt bryllupsfesten sin her og tante Borgny, gift med min morfars fetter, serverte ofte under husets selskapeligheter. Hun bodde i en liten leilighet rett ved, og hadde stort sett full oversikt over alt som skjedde med fotballklubben.

Edit: Min mor sier at tante Borgny var gift med mormors fetter. Det er greit å ha det i orden.

1 kommentar:

  1. Etter å ha trent og konkurert i FIF fra 10-årsalderen 1960 fram til rocken kom og tok meg, avslutta jeg 'karriæren' på gamle stadion med spille i et orkester for anledningen i et bryllup der ca. 1965.

    SvarSlett