tirsdag 14. juni 2011

En gal verden

Jeg har tidligere snakket om at jeg liker TV-serien Mad Men, som etterhvert kommer med tre nye sesonger, mye fordi jeg er en mann født i 1930, fanget inne i en 32-åring, og av og til vil det virkelige jeg ut. Derfor forsøker jeg i det store og hele å leve livet slik de gjør i Mad Men - det vil si å ha et foreldet kvinnesyn, kle seg elegant, røke og drikke så meget man kan, men det er altså ikke så lett i den verdenen jeg feilaktig er blitt sendt inn i. Verden anno 2011 er ikke laget for menn, den er laget for kvinner og de menn kvinnene har oppdratt. Man kan ikke drikke hele tiden i 2011, menn i 2011 må nemlig hente i barnehaven og kollektivtilbudet er altfor dårlig utbygd. Menn i 2011 må også handle, en styggedom jeg helt avstår fra. Nå har ikke jeg førerkort en gang, så dette gjelder egentlig ikke meg, men man kan ikke være den eneste som drikker på jobb, da blir det liksom helt feil. Så når alle andre er kjedelige 2010-talls menn, så blir jeg det også. Og let's face it, menn i 2011 må ha tillatelse for å ta seg en drink etter jobb, og de fleste drikker kun i helgen, under nøye bevokning. Røkningen er heller ikke så lett. For det første har politikerne valgt å sette helse foran privat eiendomsrett, så røkning i offentligheten er nært sagt umulig å gjennomføre. Og man står helst ikke på gaten når man røker, det tar seg bare dårlig ut. For det andre er det nesten umulig å få tak i filterløse sigaretter lenger, og de ser tross alt mye bedre ut enn de med filter. Filtersigaretter er litt som å gå med munnbind, føler jeg, eller bruke sykkelhjelm når man jogger i trafikken. Er det farlig, så er det farlig, tenker jeg. Før kunne man røke Camel og Lucky Strike uten filter, men akk - selv røkerne har nå blitt så sunne at selv gamle Teddy har gått over til det evige jaktmarked.

Er det virkelig bare jeg som føler at verden går i gal retning?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar