onsdag 3. april 2013

Barokkn'Roll i Gamlebyen

– Klassisk musikk kan ikke rocke, sa Jimmy Olsen til meg en gang og tok en slurk av ølen sin. Han er Fredrikstads ukronede konge av Rock and Roll og burde ha greie på det. Jeg, som ikke er konge av noe som helst, kanskje i høyden en visegreve, sippet til min Dry Martini og pirket litt på de to olivener som badet i herligheten før jeg spiste den ene. Jeg tenker så meget bedre når jeg spiser. – Hva med barokk, sa jeg. Barokk'n Roll? Jimmy Olsen tenkte. Jo. Barokk kunne rocke.

Tidligere denne uken står en nyvåken Jimmy Olsen, James Moore fra Kulturhusnettverk Østfold, noen flere andre samt jeg selv inne på Teglhuset i Gamlebyen og funderer over hvordan vi kan forvandle det middels store rommet til et alehouse fra 1600-tallets England. Svaret er enkelt. Det kan vi ikke. Men vi kan gjøre noe som er langt bedre. Bjarte Eike, festspillmusiker i Bergen fra 2008, skal nemlig ta med seg Barokksolistene og lage An alehouse session i Gamlebyen 10. og 13. april. Vi snakker ikke om noen hvem som helst, vi snakker i all beskjedenhet om musikere i Europas toppklasse som skal lage stemningen fra en engelsk skjenkestue for Fredrikstads borgere. For oss enkle borgere. Man kan altså drikke sitt øl, spise sin middag og la seg underholde av eliten. Og hva skal eliten spille? Jo, da Oliver Cromwell nærmest forbød glede og musikk og kastet ut musikerne fra 1650-tallets engelske teatre, trakk de inn i alehousene. Der blandet de seg med folkemusikerne og hentet inspirasjon fra dem, skolerte musikere og upolerte folkemusikere blandet seg og hentet inspirasjon fra hverandre, de spilte sammen og blandet musikken sin og skapte noe helt nytt, en slags barokkmusikk helt uten sidestykke. Som passer sammen med øl. Som passer sammen med utagert glede. Som passer bedre i et alehouse enn i et konserthus. De skapte Barokk'n Roll.

Månefestivalen presenterer en Kulturhusnettverk Østfold-produksjon i samarbeid med Tweeds Kulturfest, i grenselandet mellom våre to festivaler, et møte mellom rock og klassisk: An Alehouse Session. Barokksolistene under ledelse av Bjarte Eiker. 10. og 13. april klokken 19.00 i Teglhuset. Tversoversløyfe møter cowboyhatt. Ikke gå glipp av dette.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar