tirsdag 5. juli 2011

Gullkalven

Jeg kjenner jo mange rare folk. Her om dagen fortalte en venninne at hun hadde blitt oppringt av moren sin, som mente hun burde begynne å spise økologisk kjøtt, og som kunne fortelle at det akkurat nå var en halv kalv til salgs. Hvordan man ramler over et slikt tilbud aner jeg ikke, men det er ihvertfall ikke så ofte det ringer folk hjem til meg for å selge halve husdyr, så jeg hadde nok slått til. Venninnen min var ikke så ivrig på å ha en halv kalv i fryseren egentlig, men gikk med på kjøpet da det viste seg at kalven skulle komme ferdig i pakker når den hadde blitt født og gresset seg opp en stund. Da går det liksom an. Men så kom dagen da kalven skulle betales, og det viste seg at en halv kalv faktisk kostet 12.000 kroner(!). Hun kunne ikke akkurat takke nei, heller, selv om det var mye penger, kalven var tross alt allerede født og oppvokst og hadde liksom regnet med dette hele livet, så her var det bare å punge ut. Og da kalven endelig kom, stykket i passelige deler, kvernet, filetert og pakket i plastikk, viste det seg at mesteparten var kjøttdeig. Neste gang noen ringer og vil selge kjøttdeig for 250 kroner kiloen tror jeg hun sier nei.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar