tirsdag 5. juli 2011

Sommerfriskt på Saltholmen

Sommeren er over oss, hver dag rent kalendermessig og i høyden annenhver dag i praksis. I går var den her igjen, og jeg ble spurt om å bli med ut på Saltholmen for å bade. Det ville jeg selvsagt, det var deilig og varmt, og ingenting minner mer om barndommens sommeridyll enn deilige Saltholmen, som ligger i Saltnes i Råde. Der har jeg tilbragt så godt som hver eneste sommer frem til jeg var 10-12 år, fisket og badet, samlet skjell og begynt min karriere som tidlig livsnyter.

Vel ute i vannet, sånn omtrent til det nådde meg til låret, oppdaget jeg at det slett ikke var badetemperatur. Jeg burde sjønt det da det nesten ikke var voksne folk der ute, bare vinende småbarn og én forfrossen far, som stod som jeg med vannet til låret og med dødsangst i øynene. Jeg la meg selvsagt på svøm et par sekunder, men det var liksom ikke noe alternativ å bli der. Uansett, årets første (og kanskje eneste?) bad er unnagjort.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar