fredag 1. juli 2011

Bønder i by'n


Jeg følte meg litt som en bonde i byen da jeg var i Oslo i går, selv om jeg har bodd der ti år. Hvorfor?

1. En kamerat spurte om jeg kunne kjøpe med meg Nespresso-kapsler fra Nespresso-butikken. Dette er litt sånn som skjer på bygden, kan jeg tenke meg, at man plukker opp at noen skal til storbyen og ber vedkommende kjøpe med storbyvarer, gjerne på vegne av flere naboer som også trenger ting. Jeg er blitt en bonde som drar til storbyen og kommer hjem med varer.

2. Vi spiste på Aker brygge. Aker Brygge kan høres fancy ut, men er det noe stedcbønder i byen vet hvor er, bortsett fra Mama Rose på Karl Johan da, så er det Aker Brygge. Og dit går de. Så Aker Brygge-folk kan være rosaskjorter og finans så mye de orker, men bryggen er i virkeligheten et upgradert bondens marked.

Forøvrig gjorde jeg en aldri så liten observasjon da jeg satt på Oslo S og ventet på toget hjem. En hel gjeng NSB-ansatte står plassert ved inngangen til sporene, for å geleide folk i retning av riktig buss for tog. Jeg kikket på dem, og plutselig så jeg at de stod på hver sin lille ergonomiske matte, som de flyttet med seg om de skulle stå et annet sted. Dette skjer KUN i Norge, jeg lover dere. Kun i Norge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar