tirsdag 19. juli 2011

På plass i Stockholm

Da vi endelig kom frem til Stockholm var det lett regnvær og sol om hverandre, varmt i luften og fullt av liv i gatene - en velkommen avveksling fra stille og regntunge gater i Fredrikstad. Etter å ha sjekket inn gikk fireåringen og jeg på The Bishops Arms, en engelsk pub i St. Eriksgatan, hvor vi fikk en skikkelig herreprat over en eplejuice. Middagen ble inntatt på en liten italiensk restaurant litt lenger oppe i gaten, hvor vi fikk prosciutto e melone og for min del en deilig spaghetti med scampi.

På vei inn til Stockholm så jeg forøvrig et skilt med reklame for leiligheter på et lite tettsted på utsiden av byen, med den idylliske teksten, "Ursvik. Två minuter til blåbären, 10 min til Stureplan". En forretningsmann jeg traff i et bryllup en gang sa det på en litt annen måte om Oslo, hvor han var stolt 10. generasjonsborger; "Det er femten minutter med trikken den ene veien for å gå på jakt, og femten minutter den andre veien for å gå på horehus."

Folk er forskjellige sånn.

2 kommentarer: