mandag 2. mai 2011

Politisk brudulje


Jeg er veldig fornøyd med den overskriften faktisk. Det er dagens mediekommentar det er snakk om, og den handler idag nemlig om Fredrikstads nye bro over til Kråkerøy, omtalt i dagens nettutgave av alltid upåklagelige Fredriksstad Blad. Jeg sier bro, fordi jeg er fra Fredrikstad og fordi jeg er noenlunde dannet, og saken handler da også om at politikerne i byen vår vil kalle den for bro, kall dem dannede eller ikke, mens fylkespolitikerne vil kalle den for bru. Nå vil Fredrikstad-politikerne også kalle den "Værstebroa", et språklig misfoster av dimensjoner, så jeg skal ikke trekke den så langt som å si at jeg er enig i navnevalget. Men gjør det da ikke en vond sak verre å kalle den en bru i tillegg? Magne Aasbrenn, byens innbitte nynorskforkjemper, hevder det er mest riktig å si bru. Men nå er jo han innbitt nynorskforkjemper også da, dere.

2 kommentarer:

  1. Jeg må si jeg er positivt overrasket over at Fredrikstad har en nynorskforkjemper! Fra mitt ståsted gir det byen et ørlite, tiltrengt pluss...

    SvarSlett
  2. Ja, her i byen er det noe for enhver smak. Vel møtt!

    SvarSlett