onsdag 25. mai 2011

Om å kanalisere engasjement

Dagens mediekommentar. Har folk for lite å gjøre? Jeg leste nemlig i avisen, ja Fredriksstad Blads nettavis altså, at tusenvis av mennesker stod i kø for å vente på at en sportsforretning i Fredrikstad skulle åpne ved midnatt igår. De seks første kundene kunne få en 18.000-kronerssykkel for en hundrelapp, og jeg kan vel forstå dem som håpet å få med seg denne. Men når man ser at det står ca 2.894 foran i køen, hvorfor drar man ikke da hjem? Joda, de ville selvfølgelig sikre seg noen andre godbiter, som joggebukser og soveposer. Man skulle nesten tro det hadde soveposer, forsåvidt, for de ivrigste hadde ventet i 32 timer.

Og man sier at folk nåtildags ikke er engasjerte? For noen hundrelapper er man tydeligvis villig til å gjøre hva som helst. Så kanskje kommunen skulle sette ut snømåking og gatefeing på anbud, til deg og meg? Om alle fikk en hundrings hver for å feie for egen dør ble nok hvermannsen i fyr og flamme, og så kunne man slå seg på brystet og stolt konstatere at man hadde gjort en god handel etterpå.

Også slapp man å klage på kommunen. Men dét ligger nok litt frem i tid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar