søndag 1. mai 2011

Den blomstertid nu kommer

Det er kanskje litt for tidlig å plante tomater i kjøkkenhaven, men nå er det altså gjort og det får gå som det går. Det er ikke akkurat slik at hjemmedyrkede tomater smaker best heller, det er mer sjarmen med å plante, dryke, vanne og høste som virker tiltalende. Salatene, gressløken, dillen og krydderne, derimot, smaker utmerket fordi de er hjemmedyrket. Og mynten vi bruker i mojitoen om sommeren, den må jo bare komme fra egen kjøkkenhave, ellers er det ikke det samme.

Jada, vi plantet idag, og jada det er første mai. Jeg bryr meg ikke så veldig om første mai, i grunnen. Egentlig skulle man jo ha malt flaggstangen denne dagen, har jeg skjønt, men siden vi ikke har flaggstang og siden det faktisk er søndag, syntes jeg det var feil å provosere naboer med flaggstangmalning. Naboen synes forøvrig det er helt greit å provosere meg med høytrykkspyleren.
 

Som dere kan se blomstrer allerede kirsebærtreet, som jeg av prinsipp har begynt å kalle morelltreet nå, i protest mot det tilsynelatende særnorske fenomenet å kalle kirsebær for moreller. I beste fall kan jeg strekke meg til å kalle det for et søtkirsebærtre, men forkortet blir det altså kirsebærtreet.

Nå skal jeg hengi meg til fornektelse av søndag som prinsipp, og ta en drink i haven. God middag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar