mandag 30. mai 2011

Danske dyr

Da jeg var liten dro vi en gang på besøk til min fars tante, som bodde i Danmark. Hun hadde gjess og ender i haven sin, enda jeg tror ikke det var på en gård, men det er sikkert vanligere i Danmark å holde litt mer eksotiske husdyr. Hun hadde en hund også, Rex, som var trent til politihund men som jobbet som noe helt annet. Hennes mann ville at pappa skulle agere tyv på et slags jorde, slik at Rex kunne løpe etter og omsider fange ham. Han var nok betenkt, men vi var tross alt på besøk. Så der løp han da, min far, med en ødelagt beskyttelseshanske på armen og en stor Dobbermann i hælene. Den bet igjennom hansken, forresten.

Inne i stuen, over sofaen, hang det er et enormt elgehode, som hennes mann hadde skutt i Rakkestad-skogene mange år senere, hvor hun var vokst opp sammen med farmoren min. Ihvertfall var det enormt for en liten gutt. Jeg var livredd for det og satt aldri under det, men i trygg avstand på den andre siden av stuebordet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar