onsdag 11. mai 2011

Når redaktørene gjør ormekur

Det er en liten stund siden dagens mediekommentar handlet om Fredriksstad Blad, men idag synes jeg de har gjort seg fortjent til en liten omtale. Saken det gjelder handler om Mona Hansen, som jeg kan legge til synger i den omreisende duoen M&M og som forøvrig sang og underholdt på skoleballet da jeg gikk i niende klasse. Fru Hansen har på grunn av sin ormefobi ifølge reportasjen store problemer med å ta i avisen når hun vet at den inneholder bilder av ormer, og hun forteller at hun nøye analyserer avisenes forside hver dag, for å kunne finne ut av om det er ormebilder den aktuelle dagen. I det siste har det altså vært så mye ormebilder at hun ser seg nødt til å si opp hele abonnementet.

Jeg skal som nevrotiker ikke kritisere andres nevroser, utover at dette selvsagt høres en tanke spesielt ut. Og en smule fornøyelig lesning er det jo unektelig. Så har det da også kommet i avisen, den avisen som nå må kuttes ut på grunn av ormeinnholdet sitt. Det merkeligste med hele reportasjen er forøvrig ikke fru Hansens ormefobi, men at Fredriksstad Blads nyhetsredaktør sier på slutten at de nå skal "gjøre så godt vi kan med å få varslet henne når det kommer slike bilder".

Fredriksstad Blad skal altså begynne å ringe rundt til folk med fobier for å advare om dagens innhold, for ikke å miste abonnenter. Den telefonsamtalen skulle jeg gjerne ha tyvlyttet på.

2 kommentarer:

  1. Nok en gang: Jeg tenkte nøyaktig det samme. Det er ikke til å begripe, svaret til herr redaktøren. Men det lyder besnærende, jeg kunne ofte trengt en advarsel før jeg åpner den avisa.

    SvarSlett
  2. Det er vel dessverre slik at gjennomgangstonen der i avisen er at ting ikke henger helt på grep, til glede for alle leserne.

    SvarSlett