tirsdag 3. mai 2011

Når ikke du kommer til TV, kommer TV til deg.


De ante ikke hvor galt det kunne gått, de stakkars 71° Nord-deltagerne som øynet håpet om at den vennligutseende, korpulente mannen som nettopp hadde parkert den nye svarte sykkelen sin på utsiden av huset sitt, kunne hjelpe dem å finne veien til Roald Amundsens fødested, som åpenbart var målet deres for deres strabasiøse ferd gjennom distriktet. For den mannen var nemlig ingen ringere enn megselv i egen person, med minimal kunnskap om kartlesning og som blir forvirret av begrepene høyre og venstre dersom det da ikke er snakk om politikk. Altså, jeg vet ikke hva deltagerne i programmet gjør her nede, jeg har aldri sett det før, og dette kan da vel umulig være 71°nord, etter hva jeg kan skjønne. Jeg skjønner heller ikke hvorfor de stikker kamerat opp i ansiktet på fremmedfolk for å spørre etter veien. Men, til deltagernes glede, den allestedsnærværende stipendiaten befant seg tilfeldigvis på den tiden i den andre enden av telefonlinjen, og jeg kunne heldigvis konferere med ham for å finne den riktige retningen. Både for deltagernes og for min egen æres skyld, selv om det strengt tatt bare er TV-Norge og jeg ikke har så mye å tape på den fronten. Jeg vet jo hvor det ligger, jeg har til og med slitt meg nesten helt opp dit på sykkel via turløypen som går langs Glomma, men jeg kunne jo ikke likegodt sende den stakkars gjengen på minst ti syklister pluss kamerabil ned motsatt vei igjen for å be dem sykle Glomma-stien oppover, fordi det beklageligvis er den eneste veien jeg kan. Måtte de finne frem før det mørkner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar