onsdag 4. juli 2012

Ikke bare hamburger

Jeg for min del har aldri delt den enorme amerikaskepsisen som bølget over landet vårt i noen år og som til en viss grad skvulper ennå. Neida, jeg er ikke ukritisk enig i amerikansk utenrikspolitikk, og javisst er det festlig å se videoer av Bush som har problemer med å stokke tungen. Jeg tror bare ikke, ulikt mange europeere, at amerikanerne flest er dumme.
Eller la meg korrigere, jeg tror ikke amerikanere flest er dummere enn folk flest.
Jeg har alltid latt meg fascinere av USA. Ikke bare østkysten med New England og tweed og halvstiv overleppe, men også sørstatene, med sin avslepne aksent og støvede eleganse, varme dager og bourbon-lemonade ice tea på verandaen.
Jeg ser for meg Louisiana. Jeg ser for meg en hvit dress.
Det er også Amerika.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar