tirsdag 26. mars 2013

Where the magic happens

Har man egentlig ferie eller helg når man står opp 07.30 og tidligere? Spørsmålet er ikke tilfeldig. Jeg våkner nemlig tidligere enn jeg har gjort før, og det til de grader at min kone spør om jeg har blitt et A-menneske. Dette volder meg en viss bekymring, siden jeg har et rykte som livsnyter å ivareta. Jeg er derfor av prinsipp ikke til nytte når jeg først har stått opp, og benytter den første tiden i våken tilstand til å gjøre absolutt ingenting.
Jeg kompenserer selvsagt for dette når dagen først er igang, og er til tider bent frem effektiv. Her lages thé, og det er rett før jeg får gjester på kontoret, som også serveres thé.
Fra min beskyttede tilværelse i Gamlebyen bar det siden ut i den mer upolerte verden. Der oppdaget jeg at forretninger som spesialiserer seg på alt mulig annet enn sjokolade i disse dager har begynt å fuske i godteributikkfaget, samt at dette etter hva jeg kunne observere nærmest må kalles en trend. Her fra Elkjøp.
Og her fra Jula. Eiendommelig å finne sjokolade der man også kan kjøpe gressklippertraktorer? Damen på Jula syntes nok jeg oppførte meg enda mer eiendommelig der jeg gikk omkring og fotograferte søtsaker, og hun spurte om jeg var en spion. Jeg vet ikke om de er mye plaget med spioner der, men for å virke mindre truende satt jeg meg ned ved et utstillingsmøblement og spurte om de hadde kaffe.
Min mangeårige venn Vigmund fant andre ting han var mer interessert i enn sjokolade. Han kjøpte fem forskjelligfarvede plastbokser som erstatning for en skittentøysdunk, i hvilke hans husholdning heretter skal sortere sin vask. En hvit boks for hvit 60 graders vask, en annen hvit for hvit 40 graders vask, en tredje hvit for finvask 60 grader, en fjerde hvit for finvask 60 grader, deretter en blå for farvet 60 graders vask, en andre blå for farvet 40 graders vask samt en enslig turkis for skitne filler (sic!). Her har vi altså en mann som har styr på hjemmevasken.
Lunchen ble inntatt på Rich. Bar, et av Sarpsborgs desidert beste spisesteder. Der satt vi på en benk i solen, med god oversikt over riksvei 111 og innkommende trafikk til etablissementet.

Det er deilig å komme seg ut en gang i blant, og du verden så mye rart man oppdager.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar